Učitelj

РАЗВНТАК ДУШЕ 883

сти умне. Али опет треба напоменути, да су неопходни нарочити спољашњи услови индивидуалног живота, те да се покрену ови скривени зачеци разних способности, да се изазове и извесним правцем упути њихова. делатност. и |

Тврди се у опште, да су генијални људи независни од-околних прилика, да њихове умне силе расту и напредују и поред најнеповољнијих прилика. У једном смислу то је истина. У колико је силнији природни интелектуални склоп, у колико је снажнија душевна делатност, у толико је душа независнија од околине, или тачније: у толико је она способнија да сама себи створи повољне прилике (књиге, друштво и др.). Али код средње слособних и где нема снажне унутрашње побуде, околне прилике, а нарочито ранији утицаји породице и школе, одређују које ће баш од потенцијалних (у зачетку) способности и тежња да суду изазване на живот, рад и оснажење.

" Васпитање и друмитвене прилике. Видели смо из претходног, да васпитање игра важну улогу међ утицајима, који учествују при развитку ума. Интелектуално и морално домаће васпитање први је ступањ у раду оних чињеница, које укупно чине: утицај друштва. За тим долази утицај наставника школског који, ма да са стране осећања и морала није онако снажан као утицај родитеља, најважнији је од спољашњих покретача интелектуалног прогреса. Као што је показао Песталоци, наставник замењује родитеље, имајући пред собом задатак да продужи и до вишег ступња доведе раније интелектуално домаће васпитање, служећи се при том смишљенијим и више системским начинима, но што је то обично могуће родитељима, према њиховим знањима и срествима. Посматран с тог гледишта, посао је наставников у вишем ступњу природан, јер је даљи раз- | витак васпитног инстинкта, који се у зачетку појав-