Učitelj

ПОВОДОМ ЧЛАНКА ПОЉСКА ПРИВРЕДА | о 939

Г. Јуришић је врло лепо напред навео чланове из закона –

о устројству Богословије (од 1863 године) ио учитељским школама. По тим члановима обе ове школе дужне су имати нарочито поље и башту за практичку наставу и вежбање ученика у · пољопривредним пословима. Сал је питање: ко се стара у опште о уређењу и настави једне школе» Да ли је то дужност једнога наставника. или кога другога; Можда ће се наћи неко да призна како је мимо друге позван и сам наставник да се брине

о увапређивању наставе по своме предмету. И то стоји. Али као,

год што је дужност ушраве школске да школу снабде једним ста-

ном у коме ће поред учионица бити и довољно локала за каби-.

нете, ширине за гимнастику и т. д., исто је тако дужна она по-

бринути се и за терен, који ће послужити за пољопривредне

практичне радове у толико пре, — што се то једном специјалном законском одредбом прописује. Ја мислим, то је логика. И према томе, апсолутно нема места стављати у ма какву одговор:

ност наставницима, што у Богословији и Учитељској школи нема

поља за рад, и што су они принуђени Пољску Привреду преда-_

вати само с катедре, у „четири зида“ и „на табли“, као што се

често чује. | |

Али настевници Пољске Привреде у обема овим школама чинили су и више но што им је дужност. Они су збиља покретирм питање о оснивању школске баште и за Праси 6о учење "свога предмета. Г. Јуришић каже, како је то непознато“ · Да је се и г. Јуришић распитао где шреба било би му са свим позна-. то. Па и у јавносши било је о томе речи. Да је хтео да преврне ранија године Тежака и Учитеља, нашао би по где што о томе. "Но, да наведем ја неке познаније податке.

"Учитељска Школа није била за све време од како је, без пољопривредне праксе. Док је била у Крагујевцу ученици су се вежбали марљиво у појединим пољопривредним пословима. Од тог доба и дан — данас има ова школа неколико справа и ма шина за ратарство, ножица и тестерица за воћарство и виногра-

дарство, ручног оруђа, прибора за гајење свилених буба, сецкалицу за сточну храну и т. д. Можда је много шта од овога већ · "постало и неупотребљиво; али у томе што је до сада већим де"лом од тих ствари сачувано доказ је; да се мислило да ће оне већ једном требати. Мимо то, Учитељска Школа могла је поодавно да одвоји и засебан Пољопривредни кабинет у коме има, толико модела збирака, и објеката у природној величини и 06лику, да може доста да попуни потребу Оитлсане "наставе. за

|