Učitelj
ШКОЛСКИ ОДБОРИ 993
„______--__-__-______- Мира О РА ИВ А а
слабо рачунају на приватну инцијативу, види се, како би се по старању државном лако угасило свако одушевљење, па ма се њиме почињало ма колико корисно предузеће. Штетна истина !
Установом школских одбора, хтело се, што јаче да заинтересује приватна, инцијатива, која је у овом случају нехатом државних власти, ударила веома врлетном отранпутицом. Мисао ма колико да је лепа, није донела апсолутно никакве користи школи. Састав школских одбора, широка права њихових председника, која онџ до скрупула практикују, јасно неоцртане дужности одборничке и председничке, дужности које они никад не врше, такве су сметње школи и њезину напретку, да учитељ утроши половину. свога скупог времена, око отклањања тих незгода. Одмах су ови замишљани помоћници, постали фактички господари и школе и учитеља. Школа је добила још једну неразумну контролу, учитељ неколике дужности више, неколика, права. мање. Страхотан апсурд. Помоћницима су дата шира права, но главном Фактору. Где је ту логика Где правда ; Центар васколиког рада школског треба да је учитељ. Њега највише жижи напредак школин, Њега највише стаје неуспех у раду. Његова је судбина тесно везана, за, школу. Они школа су један живи организам. Зашто онда најнежнију страну тога организма, душу школину, оставити на милост и немилост грубим рукама неписмена сељака, који је у многим приликама и страхотно осветљив, Хоћете ли потврде за ове редове; Хоћете ли примере % Има их, на жалост их много има.
Председник школског одбора, је свемоћан. Његовој самовољи границе нема, нарочито онда, кад су прилике подесне да се неваљалци уздижу. Далеко од надзорне власти, која га често и помаже, да би само сломила понос учи-