Učitelj

ЖЕНСКИЊЕ У УЧИТЕЉСКОЈ СЛУЖБИ 563

строго се извршује свако слово закона, и тамо где би исти према потреби требало изменити. Тешко да би учитељице и имале смелости, да мртвим словима улију свежег живота. Најбоље се то види, кад се иста школа са пет разреда, под управом женском, упореди са пето-разредном мушком школом под управом учитеља. У истој вароши постоји тро-разредна грађанска школа за мушку и женску децу у вези са пето-разредном осн. школом, —- с тога је са свим природно, да у 5 разреду има само деце једног истог доба, те не треба исти разред поделити на оделења према старости; 6, 7 п 8. школска година свршава се у грађанској школи. Према томе у 2. разреду има се прећи само наставно градиво 5. разреда, а за то потребан број часова је мањи, него број часова петог разреда са одељењима. У том смислу је увек рађено у мушкој основној школи, без икаква приговора више власти, али не беше тако у женској основној школи; ту је у смислу закона, да пети разред треба да представља целу вишу основну школу, у 5. разред унесено наставо градиво 5—8 равреда; тако се радило, док, вије неки увиђаван ревизор ослободио сироте ученице од преоптерећености. Овај и други примери доказују, да предати школу женскињу у руке, значи изложити је застоју, реакцији.

И ако изгледа чудновато, ипак је истина, да женску, само мушко може васпитати. Он зна боље, која се својства на женској највише допадају мушком, која својства женина треба да допуне природу мушког лица. Зар није најмилија и најплеменитија женска лица у песништву, као што су Доретеја, Ифигенија. створио мушки дух, који је у томе овековечио женски тип, какав је он у животу видео или желео да види На младу девојку, која је у средњој школи, трајније утиче ваљан и тактичан учитељ, када опомиње, куди и бодри, него ма каква придика учитељичина; јер се тада са опоменом с поља удружује урођени нагон женски, да се мушком допадне. По себи се разуме, да тактичност и карактер учитељев треба да је тако исто темељан, као и његово знање; јер у годинама, када се развија самосвест женска, може обрнуто невешт учитељ да начини највећу штету.

На учитељској школи, где је писац ове расправе учио, радило је поред професора и четири учитељице. И ако су исте располагале темељним знањем, ипак нису на њих женске васпитно утицале, јер су женски кандидати учитељски имали и одвише оштро око за њихове женске слабости. Ученице су познавале њихову сујетну природу, те су тачно израчунавале, колико су учитељице трошиле на пантљике, чипке и др. С тога није било ни од каквог утицаја на