Učitelj
НЕШТО О УЧЕНИЦИМА И УСПЕХУ У НАСТАВИ 761
и друге ствари, које немају никакве везе с наставом, јер такве ствари расејавају ученике. У свакој школи мора да има распоред, и по њему треба ученици да се управљају. Књиге и друге потребе које им за тај дан не требају, не треба ни да их доносе у школу. У млађим разредима треба сам наставник да објави, у вече пред лолазак, шта имају за идући дан и шта треба да донесу у школу.
ж) Да се ученици не држе вилив на једном предавању од три четврти часа. Најновијим испитивањем доказано је: да ученици првог разреда могу с пажњом пратити наставу највише 15 т, ; ученици другог до 95 га.; трећег до 35 т., а четвртог до 45 т. три четврти часа. Што су ученици старији то им је и већа моћ за примање наставе и дуже време могу без прекида да с пажњом прате наставу.
Ако би се ученици држали дуже од овог времена, онда би се уморили и не би могли с пажњом примати наставу. Многи наставници, кад буде пред испит, држе децу у школи по два часа без одмора, а то не само што је убитачно за здравље дечје, него је убитачно и по саму наставу, јер за то време није се ништа стварно урадило у настави, само су мучена деца.
Поред овога изложеног у ових неколико тачака морамо овде још напоменути и то: да ученици не могу с пажњом и вољом примати наставу, ако су им зими ноге озебле. То тако утиче, да је и најинтересантније предавање па опет не би га ученици с пажњом пратили. У северном делу Европе и Америке тај случај највише смета пажљивости код ученика. То тамошњи наставници добро знају и ту сметњу отклањају. И наша сеоска деца махом су зими рђаво обучена и обувена, а поред тога многима је и школа удаљена. Има деце која путују до школе по читав сахат и више. Путујући зими на таком далеком путу наша се сеоска деца готово премрзну ноге и руке им се укруте, и сад, да још наставник тражи од таке прозебле деце да његово предавање с пажњом прате и да га запамте — то је немогуће. ·
Ову сметњу моћи ћемо отклонити, ако код сваке школе сеоске будемо имали по једну топлу собу, где ће се ученици зими грејати и своје ствари остављати. Па пошто се добро огреју тек онда да
"уђу у учионицу и да почне настава. Још и у овим случајевима дете не ће бити пажљиво: ако је гладно или жедно; ако га што боли или га је ухватила грозница; ако га жуљи опанак или ципела; ако је за нечим забринуто; ако је уморно; ако оскудева у својим