Učitelj

691 ЕЊИЖЕВНОСТ в

наговештавали велика готовост садашњега г. министра просвете да изведе озбиљне реформе на пољу наше народне просвете, за сваку је хвалу и поштовање и она треба да се потпомогне са свих страна и прихвати са свом збиљом и одушевљењем онако како то истински интереси народне просвете захтевају, с тога и истакнуте мисли у овим писмима, никако неће доћи у овом погледу на одмет.

Захваљујући поштованом писцу г. Ж. Живановићу на овим усрдним симпатијама према учитељству и тачном и савесном ислитивању свих прилика које коче наш правилни развитак школскога живота не можемо а да не препоручимо још једном свима нашим читаоцима, који нису прочитали ова писма да их прочитају.

о 20 СТРАНИМ

ЏШђег Фе Кејогтђевфтеђипсеп ап! дет Сећђјефе дев пабигкевећаећ Пећеп Џпбегтјећ!в уоп Вг. 0. Зећте ; Зи еаг, Уеаг хоп Егут Масе[е, 1897. стр. 68 на 8%. _ (НАСТАВАК).

Предлоге за реформу у овом правцу чинио је још 1860. год. Коззтазајет у делу: „Рег пабигеезвећјећи. иегмеће. Седапкеп ипа Уегзвећјаве ха етег Шпгеча ипо Аезвефђеп. Гетраје“; даље Ровггеј, "ТеЦет и др. писци; али је први темељније образложио овај нови правац Рт. Јиптје 1885. у „Рогејећ ајв Беђепзсететвасћа“: овај је умео не само да покаже штете метода, који дотле владаше у биолошкој настави, него равумеде, да на место застарелог јасно постави нешто боље. И ако још многи разроко на ово гледају: покрет се не може више уздржати, јер су идеје јаче од најачих људи; Јунге је стекао множину присталица, који, знајући да су у свима реформним предлозима истина и заблуда често спојене, при томе строго имају у виду Коменскову изреку: испитајте све и најбоље задржите.

Па у чему се управо састоји тај нови покрет“ —

На првом месту и с истрајношћу подигла се реакција против чисто систематске биолошке наставе и на броју је још веома мало књига у употреби, у којима се одржава строго идење од врсте к роду, породици и т. д. Здрав наставников дух одавна је окренуо Фронт против ове збрке од Формула, против овог оперирања с појмовима. И зато немам потребе, да се овде на овој тачки више за_ државам. Само ћу споменути, да се реформни покрет окомио само против израде система — у школи — а не и против систематског груписања, које ће се, само се по себи разуме, у Форми прегледа, резимеа и т. под. и у будуће морати предузимати. Кад сен. пр. више зверова, главичастих биљака, штитоноша пи т. д. опшше, шта. је природније, него код устих скупцти заједничко, сродно, карактеристично. Систем не сме само преовлађивати и бити крајњи циљ у настави, као што је био случај код Либена и његових следбеника.

По Јунгеу треба ученике у школи изложеним им Фактима довестп да схвате осам (8) та. биолошких (у ужем смислу) закона, као: фав Севећ; Аег ЕгћаНипезтаввјекен; Фазв (О. Фег огегативећећ Нагтопе; Чав (С. Фег Апђеднетипе (Дет АКопитодаћоп), Апразвипе; Чав (С. дег Атђенаје пе — Дер Ри егеплегипе дер Огстапе: дав 6.