Učitelj
ПЕДАГОШКА ПНСМА ; Т9Т
| то ћу покушати, да Вам у моме следећем писму зложим, како треба. родитељи да следе у испуњавању своје пано у васпитавању свога детета у истинитости.
(НАСТАВИЋЕ СЕ)
—_________---->-++-=———————————
из ИСТОРИЈЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ '
С РУСКОГ ПРЕВЕО
Ђ. С. Којић, учитељ
Свако друштво мора водити рачуна о правцу у ком се кређе живот. Ну макар н приближно погодити тај правац, у ма каквој сфери друштвених појава, није могућно друкче, него упоређењем прошлости са садашњошћу. Ни једна друга наука не даје лепшег материјала за решавање тог питања од историје. Једина она може нам показати пут којим је ишло човечанство до данас. А по правцу онога што је прошло, могућно је с неком вероватношњу судити и о томе, куда ће оно поћин у најближој будућности. Сем тога историја може нам показати Факторе, који су утицали у разна времена, у оној сфери појава која нас интересује; може нам показати и улогу сваког фактора, што нам опет даје могућност, макар и приближно, оценити значај њихов, чија вредност може бити намењена и за садашње време. Ово испитивање једне доводи до очајања; другима опет даје наду на бољу будућност, ојачава им веру у свој посао. И једнима и другима оно помаже да нађу истину, па макар какви били њихови укуси, тежње и идеали.
С тога гледишта најинтересантије је бацити макар и летимчан поглед нагто, кроз какве су стадијуме у свом развитку ишли главни извори, из којих су људи црпели образовање своје, а то су школа и књига. Почнимо с методом предавања таквих основних предмета, као што су читање, писање и рачунање.
Код Китајаца начини учења читању били су у овоме: учитељ чита једну строфу дотле, докле ученици — следећи за читањем учитељевим, показајући прстом сваку реч за себе, и понављајући за учитељем сваку реч — буду у стању прочитати ту строту без ичије помоћи. По том ученици науче ту строфу на изуст, громогласно, тако да сваки од њих извиче свој особени задатак. Пошто
1 (Руска Школа», св, за месец октобар, новембар и децембар.