Učitelj
>
854 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
чавање дечије душе пресудан чинилац у образовању учитељица за ова забавишта.
2. Основне и средње школе. Још 1879. професор Бовдић с медицинског Факултета на Хервардовом универзитету подвргавао је мерењу (по тежини и по висини) многе хиљаде бостонских ученика између пет и осамнајест година и поставио ово начело: !. растење деце бива тако, да су до 10. или ||. године мушки тежи него женске од истог доба; 2. од тог доба женске расту брже и прве две или три године по том превазилазе величином и тежином мушкарце од истог доба; 3. деца америчких родитеља већа су и тежа од деце странаца родитеља; 4. деца, којима су родитељи индустријалци или занатлије, већа су и тежа него деца истога доба из радничког ста-
. -лежа. После тога је професор Портер из Сен-Луја мерио 33.500 мушке. и женске деце по тежини, величини, дужини и ширини главе, по плућном обиму, оштрини вида ит. д. и његов је закључак, да телесна неразвијеност доноси недозрелост, да су деца, која раније сазревају, тежа, а деца слабоумна лакша него средње дете истог доба»
Сличне Физичке студије чињене су и у Канзасу, у Ворчестру и Окланду и добивени слични резултати као и професора Бовдића. Важна испитивања чинио је Д-р Хартвел у Бостону о муцању и умирању школске деце, а професор Боох и Р-г Ууеве изводе Физичке студије, које ће, врло вероватно, показати важне односе између растења различних делова на телу.
Још потпуније него и Физички живот детета испитан је психички живот дечији за време школовања и то у времену од шесте до шеснајесте године. Највећи део овог рада односи се на доба до десет година, те су према томе још недовољни основи за потпуне, пресудне закључке. Врло обилне и важне студије о духовном животу деце у основним школама извршио је професор Ирл Бернс на СтанФордову универзитету. Он је прикупио преко учитеља и надзорника, основних школа мноштво података према претходно обележеним гледиштима. Циљ тога проучавања је, да се утврди, која стања и делања особито превлађују, као и да се поставе по могућности неки закони, који би служили као основа васпитачке практике. — Противу оваких испитивања стало се опет наводити, да те податке нису дали људи с дубљом спремом, према чему се ови резултати имају "сматрати као засновани на гомили случајнога материјала, скупљеног из разних кућа и разних народности; све то пак треба узети у обзир особито у Америци, где су разлике у том погледу од утицаја. Али ипак досадањи резултати показују сталне и основане напретке и статистичка метода данас је чвршће заснована него игда, пређе.