Učitelj

ПРОУЧАВАЊЕ ДЕЧИЈЕ ДУШЕ У АМЕРИЦИ 859

налдзон и Ш. Тирбер (Тћигђег). Професор Јазго на универзитету у Висконзину (УУјасопап), као и професори Гискпеу и ууо! на универзитету у Небрасци дали су важне прилоге литератури о дечијем осећању боје. Два женска универзитета (УУсПевјеу и Вгуп Мамг) имају за младе женске! предавања из психологије деце. На једном од њих (у Велслију), где психологију предаје професор Магу УућНе Сајктав, чињене су важне студије о душевном животу деце, а исто тако имамо важна испитивања о дечијем цртању и језику и са другог од ових универзитета, (Веуп Малуг) и то од професора Д-р Хермана. Ликенса.

Мање или више суделују на испитивању дечије душе и уни"верзитети из Колумбије, Пенсилваније, у Харварду и Торонту, чији професори педагогије доприносе овом предмету било предавањима, о генетичкој психологији, било приловима ва литературу овога предмета. И овде предњаче универзтитети, као што је то и на другим великим областима испитивања. — –

Цео покрет је још сувише скорашњи, те да, би се могло о њему судити према резултатима, али се може још сад опажати утицај овог проучавања: 1. на проматраче; 2. на децу и 3. на психолошку науку. Што се тиче првог, ово проучавање неоспорно утиче на учитеља и то нарочито истичу многе његове присталице. Професор Ханус са Харвардског универзитета каже у овом погледу: »изгледа ми, да велика вредност дечијег проучавања више лежи у дејству, које оно има на људе, који се посвећују овом проучавању, него у прилозима, које је ово проучавање до сад дало психологији или теорији васпитања.“ Што се тиче друге тачке, може се такође рећи, да ово проучавање делује посредно на саму децу, која се имају настављати. Професор Ирл Бернс каже: уиспитивање деце је у пуној мери примењена, наука. Њом се баве највећим делом родитељи и учитељи, којима треба неко знање, применљиво за развитак деце, за чију су будућу срећу и способност они непосредно одговорни,“ Односно треће тачке може се такође рећи, да ово проучавање доиста делује посредно на психолошку науку. Професор Џ. Стенли Хел каже у том смислу ово: уживо дете, које се игра, учи, и чија је душа до нас очувала тако богато наслеђе из давне прошлости, дете, од чијег правилног развитка зависи све добро у свету, — такво дете је по себи већ доиста једна народна психологија.“ —

· Але Ст,

58%