Učitelj
868 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
богага и сирота, знатна и проста, мушка и женска, дужна, су учити | се у школама и спремити се за будућност.“ Богаташа без образо-
вања он упоређује са свињом која св гоји; необразованога, сиро-
маха са магарцем претовареним товаром, лепога а необразованога
младића с папагајем улапшанога перја.
Коменски је убеђен да је при вештом васпитању увек могуће добити успеха, јер је радозналост урођена човеку. Треба само умети понашати се с децом према особинама свакога детета. Он саветује да се пажња ученика одржава казивањем нечега, новога, да се дакле заинтересују, обраћајући им се с разним питањима односно нечега изученога, и дозвољавајући им да по свршетку рада могу слободно питати што желе. Он даје велики значај дечјим играма. „Он находи да се деца у игри могу упознати с понекојим домаћим радовима, ратним вештинама, и научити се да суде.
У погледу наравственог васпитања Коменски, као и Аристотело, тражи практике, вежбе и добрих примера. Као што се деца. учењем уче ходити, вежбањем и слушањем говорити, исто тако дужна су уздржавању научити се уздржавањем, праведности чувањем правде. Примери дечје околине дужни су осветлити тај пут наравственог васпитања. Деца, као мајмуни, што виде томе с вољом подражавају, рђавом као и добром. Они се уче у почетку подражавати, а после познавати,
Ванредном вером у могућност васпитања проникнути су сви педагошки радови Коменскови. За потврду тога да без образовања човек постаје сличан животињи, Коменски наводи случај кад је неки човек, одрастивши у шуми међу зверовима, подивљао и постао сличан вуку. Он сматра образовање да је потребно и за оне који управљају, да би они могли добро испунити своју дужност, и за оне над којима се управља, да би они могли свесно управљати се према "наредбама власти. Држава, у којој се односи између управљача и потчињених одржавају силом, а не разумом и добром вољом, мора — по његовим речима — увек страдати од забуне и нереда. Јер, не насиљем, не затвором, не батинама, него помоћу разума треба руководити разумна створења. На питање: ако сви буду образовани ко ће радити, — он одговара да образовање не само не квари рад, него напротив, даје још боље радне руке. Шта ће бити ако сви, па чак и занатлије и жене, буду образовани7 Тада ће — одговара он — бити рај на земљи, какав се само може под сунцем замислити.
У многим мислима Коменсковим види се моћан утицај Бакона. Веруламског, што је и сам Коменски више пута у штампи изјав=