Učitelj

СТВАРНЕ ПОГОДБЕ 207

тако силан да принуђава и те школске људе на, попуштање, нарочито са разлога што је данас напредак у излагању наука и у предавању са свима огледима и доказивањима, веома велики, и што се извесне истине и знања, могу лакше саопштавати јаким очигледним средствима. Али, као што мало час рекосмо, — нека су средства најјача и најочигледнија, ипак ваља се и мора оставити довољно времена, п за сталожавање преданог знања. Знање, у дечјој памети па и "у памети људи, којима је до мало пре било све јасно, док је предавање текло, личи на намагнетисано гвожђе које је донде магнетисано док траје магнетско дејство самога магнета али, чим се он измакне, идеје добивене предавањем, поремете се, те се само ствара једна слика, нереда у мислима о предавању ствари. Изузетак чине они, који пмају јаче памћење, неку готову количину знања, а и тежњи да провере добивено знање, а то значе они, који у својој памети обнове неколико пута ред мисли и идеја, или ред , огледа као и остало што је се. излагало самим предавањем. ]

За успех методе очигледне наставе наставници треба, да је знају свуда и у сваком случају правилно примењивати.

Није забадава речено да је учитељ душа школе, јер доиста цео духовни, морални па чак и Физички живот ученика у многоме зависи од њега. Њему се ставља у дужност, да оживи основна начела општега образовања и васпитања, народног; он се за ту велику и пуну тешкоћа дужност нарочито спрема, да би је могао отправљати.

Под општим називом да настава буде очигледна скрива се мноштво разних начина за предавање појединих основа, наука у основној школи. Методика, наука за основне школе разрадила је у многоме та питања и према нашем познавању ствари, она је пазната и нашим наставницима. Ми дакле у те ствари не ћемо улазити, али налазимо према искуству које имамо, да ће скоро увек бити отворено питање: како и на који начин наставник треба лично да се постара, те да примењује наставне методе правилно и успе-

али ш