Učitelj

292 " РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Код појединих случајева (преступа, непристојности итд.) и не може се, а и не треба, учитељ да се осврће на целу историју ученичког развитка; он ће највише прибрати и "испитати најближи круг узрочних догађаја (околности, односа). Врло је важно и то, што један учитељ често једнострано познаје своје ученике, учитељ је само један човек, и може се у суђењу о једној природи и преварити. Пословица вели: „више очију више виде.“ Бива, да једно дете у очима једног учитеља изгледа рђаво и тупо, а кад оде другом учитељу постаје, уз друкчије поступање, сасвим обично (осредње) дете. Не без разлога многи родитељи моле да им ве дете преведе у другу школу, код другог учитеља. Према довде наведеном разредни је систем бољи.

У неограниченом вођењу ученика лежи даље опасност, да не даде један учитељ кроз дуг низ година особита начела моралног владања својим ученицима, и не створи по-

себне навике, којима он сам еледује. Отуда могу да на-. ступе зле последице: деца би се у тим начелима уживела,,

и на таквом би се разреду могла осведочити изрека: „какав пастир, такво и стадо.“ Је ли сваки учитељ, сваки човек, идеал, који у. свему другима може бити образац“ Један васпитач ће утиснути својим“ ученицима, печат свог карактера, и што год је његов карактер израђенији, то ће бити све више склон исти да стави као узор и за децу, а отуда природно следује, да ће мање гледати на разне карактере, да их у њима сходном правцу развија. Сваки, који је позван другога да води, много воли да му да свој тип. И поред најбоље воље и најлепших намера да утиче на индивидуалност, он ће нехотице образовати по шаблону, који сам на себи носи. ЖЖелети је да буде не један васпитач, већ много њих. Домаће је васпитање уређење природно, а јавно, људски проналазак, и што више људи делају у овоме, то се тиме свестраније ученик развија. Па место јединства васпитача мора бити јединство наставног плана