Učitelj
ПРОТИВУ СИСТЕМА ВОЂЕЊА УЧЕНИКА #25
рити, да многи родитељи прецењују способности своје деце, али баш зато је немогуће да учитељ утиче на одлуку родитељску у погледу избора позива ученичког. Односно откривања талента може се рећи, да ће исти пре моћи открити више учитеља, него један.
3. Погледајмо сад на наставу! „Нова знања морају се ослањати на ранија,“ т. ј. сваки наставни рад упућен је на употребу материје и снаге, коју је ученик већ усвојио; или: усве што се учи мора тако дасе обради, како би се вршио процес аперцепције; да се за свако примање деца припреме«... Противници разредног система веле, да се ови захтеви не могу разредним системом остварити, јер нов учитељ не зна шта је се прошле године, у млађем 'рагреду, училс. Он не зна шта је од обрађене материје утицало на осећање и вољу ученичку, јер не познаје основ на коме је претходник радио; не зна шта је додавано и одузимано, шта у животу џримењено и т. д. Па и кад би све ово учитељ знао, ипак не би било од практичне вредности. Учитељ мора у свом раду претпоставити средњу меру усвојене материје код већине ученика, па то узети ва основ у даљем раду у настави. Школска је настава управо настава масе, а не појединаца. Много је кориснија разноврсност у примени и изношењу примера, него круто кретање у истом кругу. Шта треба радити, одређује наставни план, а како се има радити казују поуздана дидактичка начела, као путовође у раду. Такође нису од незнатног утицаја општа и специјална, саветовања, мењања. мисли међу учитељима. Код нас постоје с истим задатком учитељска већа, учитељске скупштине и зборови. |
Све ово не налази никакве милости код присталица система вођења ученика; они су изрекли над данашњим системом проклество: „главно срество данашње школе јесте уједначавање разговором, закључцима, конференција и редом; свуда владају неке Форме — и у рачуну, и у граматици и говору... Слобода у методу, избору материје, не