Učitelj

БУЂЕЊЕ ПАТРИОТИЗМА ШКОЛОМ 195

нек буде доста п оволико. Васпитна важност историје је и сувише јасна. у

Да се историјском наставом постигну ови резултати зависи опет од учитеља. Излагање без живости, без одушеевљења неће никад одушевити децу народношћу, неће никад у њима пробудити ни народни понос ни љубав према, отаџбини.

Да споменем још земљопис и природне науке. Земљопис је нераздвојно везан са једне стране за историју, а с друге стране за природне науке. Земљописна настава мора деци изнети и лепоту српских земаља. Нека сваки учитељ покаже својој деци све природне лепоте своје најближе околине. Нека им се сличавањем и разликовањем опрта, што потпунија слика васколиких српских земаља. Тако ће деца неоспорно заволети своје земље.

Природне науке ће само да попуне лепу слику српских земаља које земљопис проучава. Нек се не заборави ништа што би ма колико допринело лепоти њезиној.

Хтео бих, да се и песми поклони више пажње у школи, но што је то до сада чињено. Докле не доспева обична реч, доспева лепа песма. Она, је говор самог срца. Нек деца, не науче песму само механички да отпевају као какав инструменат, но нека им се према схватању, објасни садржина њезина, нек им се истакне и тенденција њезина. Само ће тако деца осетити лепоту песме; само ће тако она на. њих васнитно утицати. Песма оплемењава; она срођава. уједан кор певача је скуп људи братимством спојених. Песма протиче кроз цео хор као кроз једну душу, као кров једно срце.“ Између певања са осећањем и обичног занатског певања има осетне разлике. О томе треба, да воде рачуна, нарочито народни учитељи.

Лектиром се такође може корисно васпитно утицати. Најпреча дужност једне добре школе је да да деци у руке ваљане књиге. Оне треба да буду пробране према задатку који хоћемо да постигнемо. Читанке треба да имају што