Učitelj
308 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
претрпаним и непојмљивим стварима не би онеспособили васпитанике за њихов будући рад. ;
Кад помислимо каква је настава била пре 25 и 30 год. и кад се уверимо о напретку исте, морамо се зачудити
' У оно време у основној ШКОЛИ вије се давало деци потребно знање, које би им душу хранило и срце облагорођавало, већ је био материјал тако огроман и неподесан, "да од онакве наставе, деца нису имали готово никакве користи, и ако је ва неким местима било: добрих, спремних џ вредних наставника. Онаква настава и ако је имала спрем"них васпитача, губила је се и врло је рђаво утицала. на васпитанике.
Но како савременост треба да влада код свачега, ако се мисли на напредак и жељени резултат, тако би требало да буде и с наставом као најважнијом чињеницом нашег националног подмлатка, — јер остајати иза времена, а не ићи са њим, значи наставу уназадити
Истина, ми би се огрешили кад би рекли, да је и данас настава онака иста, каква је била 25 и 30 година, али да је заостала то ћемо Фактима и доказима потврдити. Као год што рад васпитачев од пре 25 и 30 год. није | имао стварне користи, и као што није напајао васпитанике оним њиховим најглавнијим потребама, већ само голим Фразама и многим непотребним и непојмљивим стварима (као учење свих делова света, историје ошште и т. д. којима су збуњивали и морили свој млађани мозак, учећи папагајски без икаква разумевања онакве ствари, које ни најдаровитији ученици не би могли разумети.
Ако данас није баш тако и у толикој мери као и пре, ипак у многоме и данас ће многи и многи рад васпитачев бити врло узалудан, и ако ма колико време и с највећом вољом буде радио, према данашњем наставном програму. |