Učitelj
, УЧИТЕЉ КАО ВАСПИТАЧ 34177
Но према свему изгледа, да они који су кројили наставне планове, да су или из неразумевања или због непажње, унели у програме на рачун очигледне наставе многе непотребне и непојмљиве ствари, рачунајући, да ће се исте помоћу очигледности моћи разумети, док међутим, очигледна настава у многим приликама није могла ништа помоћи. :
Да се деци заиста не може све очигледно преставити, то је потврдио и Песталоције са овим речима: „Преставити нешто очигледно ономе ко нема очију, нешто је непојамно за свакога, осим наивних наставника малених школа. Јер нао што за физичке облике ваљају физичке очи, тако исто и за умне облике, који се. физичким очима, не виде, ваља. умне очи имати, а малена дечица, којој се хоће да престави нешто очигледно, што само могу видети умне очи одраслих, то не могу никако видети, јер су им те очи тек у заметкл.“
Дакле из свега овога изводи се закључак, да очигледна настава може помоћи само ономе, који је већ дозрео, да може оком нешто посматрати-и разумети оно што буде гледао, јер кад тога нема, онда нешто можемо како хоћемо очигледно престављати, али која корист, кад таква очигледност не може ништа, помоћи.
Зато је ради општег напретка, дужност на првом месту сваког васпитача, да износи јавно и отворено све сметње, које стају на пут настави и васпитању, ако смо ради, да учитељ као васпитач својим радом учини веће и обилатије користи, него што то може учинити данас, према оваком наставном програму.
во ф Фе ==
УЧИТЕЉ с 1