Učitelj

6 5

390) РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

нији од времена од када је заснована учитељска школа, (1870). Од тога времена прегло се свима силама - самога, министарства просвете да се очигледна настава и службеним путем распростре у школе. Кад _ почели излазити први учитељи из учитељске школе онда је ствар распростирања. методе прешла у веће размере. Знатан напредак створен је био летњим курсевима на које су долавили наставпици, већином богослови, по који несвршени великошколац по који гимназијалац са 5—6 разреда итд. | __Ка овим Фактима имају се додати преводи Милићевића, Шапчанина, радови Пецића, Ст, Поповића и др. по Историји Педагогије, Методике Дипесове, Методике Ст. Поповића, за предавање рачуна, Шаичанове за, српски језик итд. Наставна метода за предавање појединих предмета, учинила је у овој деценији напретке у предавању : Буквара, предавању читања и СОрп. језика а поглавито рачуна. Предавање Земљописа веома је мало поправљено а предавања,

из природних наука биле су тек у повоју. Ваља додати да,

би успех био вероватно и већи, али само треба подсетити читабце на оно што смо већ изнели да су наставници били људи из других школа а да је тек мален врло мален био број из учитељ. школе. |

Ако се нарочито истакну знаци напретка за ову деценију онда се ваља задржати на јасним корацима напретка: Рачуну, Буквару и Срп. језику а све је остало било механизам мањи или већи. Разуме се не ћемо овде узети оне случајеве које су по изузетку чинили свршени ученици учитељске школе, јер су они за 4—5 година били мањина која је тек по нешто утицала на простирање разумног наставног метода.

Деценија која је прошла, по нашем схватању, није могла имати већег успеха још и с тога што је ово била новина и за саме њене покретаче и присталице, првих тада наших педагога, ако би се могла тим именом обележити. У овој периоди имамо и сувише угледања и подражавања,