Učitelj

школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 339

школовања позаборављају оно, што су учили у школи! Ова појава, добија сву важност тек онда, кад се узме, да је већина ових, који овако позаборавлају, била у школи добар ђак и прелазила из разреда у разред с наградама!

Ова необична чињеница може се објаснити тиме, што основна, школа у Здруженим Државама још је у многоме пре завод за дресуру, него наставни завод, заснован на педагошким и научним начелима. То већ у неколико признају и увиђавнији амерички педагози. У америчким основним школама и сад се још много полаже на то, да деца уче на памет. Ова непедзгошка метода постаје често ужасом, кад се погледа, шта тек сирота деца не уче на памет! Упбеници, који се употребљавају за рачун, географију, граматику и т. д. имају правила и објашњења; велика већина учитеља, и учитељица вадаје то све ученицима да просто науче на памет, и то како одговоре, тако и питања! То бива чак и онде, где би се ствар могла потпуно лепо исказати и својим речима !

Ова метода се код америчких учитеља с тога тако угнездила, што је њима поглавито стало за тим, да покажу сјајне резултате на испитима, и да том приликом парадирају. По Харисовом извештају том се методом и данас служе 50%, америчких учитеља !..

Па онда, одомаћењу механизма у школи узрок је још и тај, што су данас учитељи у Америци врло мало људи по занату од тога посла. Учитељско тело у Америци рекрутује се из свих позива; већина их улази у овај посао бев претходне практичне спреме и махом без већег општег образовања. До душе, и овде морају кандидати полагати неки испит, пре него што постану учитељима, али је он у већини случајева такав, да га с мало труда може положити и сваки у пола образован човек. Последњих деценија приступило се душе подизању већег броја погта! већооја [ог рго[еввјопа! фратијоа ог Феасћегв (школе ва учитеље), у којима се ученици спремају и теоријски и практички за учитељски позив. Прва таква учитељска, школа установљена је 1889, у варошици Лексингтон (Бехтефопј У Масачусету, и од тог доба до сада,-попео се њихов број на 140 с бројем ђака од“35000; годишње из њих излази до 6000 ђака са сведопбом учитељске матуре. Али то још ни близу није довољно према, томе, што на прилику, самој вароши Њујорку треба за њених 364 основна школе око 5000 учитеља! С тога и данас још до 75%, америчких учитеља, нису учитељи са правим сведоџбама. При том ваља узети и то на ум, да се у Америци учитељи и учитељице, не изузимајући ту ни школске управитеље п врховне надзорнике, примају и постављају само на ограничен број година; по истеку уговореног. рока они не могу бити по ново задржани, али могу и не бити. А то све не утиче најбоље на квалитет наставе. А.

~

Пн = 6 + Фе е-- === =