Učitelj

_КАКО_ОБ ИЗВОДИ ДАНАС ОСНОВА ЗА нови Буквар 609

квара. — Оно је истина избацило из употребе и стара имена, старе надимке појединих писмена (слова), али у накнаду за ово бар донекле има ону нову нечистоту (— управ нема ону нужну, природну чистоту сугласника, јер сваки од њих бива неминновно праћен етарим полугласом, који се у прквено-словенској азбуци бележи: Ђибђ), — која опет невероватно много омета суштину самога природнога, зглашавања, те врло често приређује и праве забуне.

Неминовна последица овога кобног поступка њихног јесте она колико немила толико и још више непобитна појава, са којом се сукобљавамо скоро на сваком кораку, а која се састоји у томе: што ни одлично свршени ученик основне гиколе не уме ни приближно“ добро читати ми једну другу књичу осем Читамне. Врло добре пак и добре, да већ и не спомињемо, јер они у највише случајева не читају ни ову како ваља.

Да учитељство наше овако неразложно п лако срља у ову Фатадну грешку, чије нас последице тако немило дирају — гоне га у данашњици и други, споредни Фактори, те би свакако били непотпуни кад би ћутке преко њих прешли, Ми пак ово нисмо ради, те ћемо с тога евратити пажњу читаоцима — колико нам простор дозвољавао буде — и на њих. — Деси ли се пак при том да овим донекле будемо и заведени, онда молимо читаоце да нам поступак не упишу у грех, јер све што предузимамо — чинимо из саме жеље да се на целу ствар што више светлости баци.

Први овакав узрок јесте у традицијама, старог метода српцања. Оне пак имају свога удела како у погледу на извођење ове партије (која је чиста својина новога метода, метода т. ј. зглашавања, јер стари, т. ј. метод срицања ни мало не поимаше огромну важност говорних елемената) — тако и у погледу на очекивање самога успеха! Важност или опет расте сразмерно непоимању суштине новога метода и старошћу особе на коју ове делају!..

Али занас је од особитог значаја у овој прилици акт: што традиција ових има не само код учитеља но још у већој мери и код наших садашњих учитељских надворника, и што су ове истом, на велику жалост свију нас у највише случајева од пресудног утицаја, баш на младе и стручно спремне наставнике, те су им и последице од неизмерне штете: — данас готово по правилу ти донекле и пдеални наставници трпе Фијаско у виду потцењивања 0 годишњим испитима баш за тај свој правилан методички рад, те је и лако појмљиво, колико се овим омета продирање или усвајање самога новога метода зглашавања.