Učitelj

КАКО СЕ ИЗВОДИ ДАНАС ОСНОВА ЗА НОВИ БУКВАР 611

проширења задобивене писмености — односно стеченога знања основном школом, видимо само скроз илузорне установе; јер је не побитан Факат да ће прве бити празне, непосећене. а друге луне књигама, јер их нико не ће узимати на читање, — све дотле, док основне школе буду лиферовале такве поборнике писмености, који једва чекају да се изласком из клупе школске курталишу оне највеће муке и досаде што се зове читање, односно учење у опште !!

И запста! читаонице и књижнице народне уродиће својим родом тек тада, кад основна школа буде давала такве читаче, којима би вештина ова била да не кажемо најмилија — но бар довољно мила — забава. — Она ће пак моћи лиФеровати такве читаче, односно такве поборнике писмености, тек тада, кад стане питомце своје наоружавати оним оружјем, што је најглавнији мотор целокупног рада човековог: кад их стане пуштати са готовом, израђеном вољом за учењем у опште, а за само читање на по се. — Ово је опет могуће само истинским преображајем целе наставе у духу Нове Школе. Преображај пак за само читање неминовно мора почети одавде, од ове партије, јер му се њоме — као што смо већ помињали — удара камен темељац.

ж | ж Ж

Из довде реченога види се доста јасно, да је извођење ове важне

партије, те следствено и постигнуће сврхе њене — по садањем ана-

литичко-систематичком методу — искључиво аналитички да већи не помињемо, — и сувише илузорно, те би сада спокојно могли прећи

на други део наше расправе: али како је метод аналитичко-синтетички од светскога гласа, јер парује тако рећи у целом педагошком свету, то ће држимо бити врло умесно, да му се на овом месту приказом његова исторпског развитка — и последња почаст се наше стране укаже.

„Творац данашњег и најпризнатијег метода за основну наставу у читању, т.ј; метода анадитично-синтетичног“ по речима Чутуриловим страна 26. Елементарне писмености — јесте главом Француз Какото (1770—1840), јер је он, т.ј. Жакото први „са свим јасно увиђао да поступак мора бити аналитичан па за тим синтетичан“ — како вели одмах на идућој страни; али је тек Кремером учитељем на грађанској школи у Лајпцигу, дигнут на ново на коме се данас налази. — Кремеру је у овоме претходио Графундер школски саветник у Ерфурту, а овоме опет Селцзам учитељ у Бреслави,