Učitelj

756 књижЕвнос .

мењен другим, новим законом. На 18. стр. своје књижице г. Недић вели о Новаковићеву закону: „Тај закон је сада измењен. Ми га нисмо имали при руци али у тврдо верујемо, да он ни у колико неће мењати данашње стање осн. школа, изузимајући ручног рада, који се верно пренаша, из Скандинавије“.

Ко год осећа снаге да може говорити о нашем школовању, ко Тод има какву зрелу мисао, какав леп предлог о народном просвећивању — дужан је јавно проговорити. И г. Недић се одазвао тој дужности, кад је изишао на јавност са својим мпелима о уређивању основне школе наше. Као вишегодишњем, ваљану п одличну учитељу, г. Недићу је та дужност била преча него осталика, којима је основна школа мање позната, ( те стране он заслужује похвалу.

Пре него што се упознамо са главних мислима г, Недићевим, пре него што пређемо на испитивање предлога. његових, морамо учинити једну замерку г. Недићу: он критикује један замењени закон, а о садањем закону и не говори. И ако је данашњи закон о на. родним школама објављен још пре осам месеци г, Недић се није упознао с њиме. „Нисмо га имали при руци“, вели нам г, Недић. »„А зашто“ питамо ми остали. И ако је г. Недић поодавно оставио. школу, престао бити учитељем, он нам све сам даје на знање да није престао мислити о школи. Он хоће да говори о њој, пише и предлаже, а није се хтео упознати са новим законом. који је прекројио основну школу нашу. Сетиће се г, Недић да је данашњи закон о народним школама поздрављен у једном делу наше штампе као епахолан догађај. Па зар се не упознати са тим законом, пре него што се почне говорити о основној школир То је погрешка. Истина, г. Недић се оградио од прекора, изјашњавајући се о новом закону у једној примедби, коју смо навели, да се тим законом ни у колико неће мењати данашње стање основних школа, те нам је, тако кратко а доста нејасно, казао да је и нови закон у главном једнак са пређашњим.

Сад да пређемо на ствар.

Г. Недић је дошао до закључка, да наше данашње основне: школе не вреде ништа, јер оне не дају народу апсодутно ништа, или боље: не дају корисног и потребног знања народу. Па не само да основна школа наша не доноси користи народу, него је и штетна. јер 1.) убија и руши здравље подмлатка нашег; 2, траћи крвавим знојем зарађену цркавипу нашег народа ни у шта и ни за шта.

Нико до сада није дигао овако тешку тужбу против школе: наше. Било је пи оштрих критика на закон и на систем школовања. нашег; било је'и разних предлога да се учине овакве или онакве: