Učitelj
школско БРЕТАЊЕ У СВЕТУ 43
„само голе радове, него су посматрали 10 ученика те школе, који су пред њима радили свој посао.
Један готенбортки лекар, усхићен идојом Кнудсеновом, заинтересовао је и придобио грађане вароши Готонборга, који су, заузимањем лекаревим, образовали комитет, који је одмах разаслао на све стране позиве за прикупљање прилога. Уз позив ишао је и нарочити апел са насловом: „Фаза у историји љубави према човечанству,“ који је написао Визелгрен главни директор казненог завода. Тај апел тако је силно дејствовао на јавно мнење, да су само у току прве недеље скупили 18.000 круна, и > марта 1885 год. основано је, у Готенборна „Удружење за помагање богаља“ по примеру данском.
Удружење је, од постанка свога до данас, примало помоћ од општине града Готеиберга. Данав оно има и непокретно имање које се зове по имену дароваоца, „Оађте! Тладетевв Мшпе“ на томе имању удружење је концентрисало сав свој рад.
По примеру тога удружења основане су после тога још и друга удружења са истим задатком: 1885 у Калекрону, 188' у Хелзингбергу, 1890 у Финској (у Хелзингеорску), 1898 у Норвешкој (у Хрис"тијанији). Рад „готенборшког удружења“ састоји се у овоме:
Указује помоћ богаљима ортопедијом и занатском школом. У гзанатској школи богаљи се уче разним пословима, при чему се 06раћа пажња не само на Физички недостатак, него и на то, да избор овог или оног заната одговара индивидуалним наклоностима појединих ученика, како би рад и својим процесом и обележеним резултатима интересовао и подстицао ученика да се усавршава у изабраном занату. По себи се разуме, да се наставни методи у овој занатеској школи битно разликују од метода, који се практикују у 0„бичним занатима, само е тога, што у овој школи имате посла са, најразнообразнијим Формама телесних недостатака, због чега и наставни методи морају се нарочито- удешавати према индивидуалним 000бинама ученика. Богаљи се служе вешто удешеним алатима, који се праве према појединим недостатцима ученика.
Све богаље готенборшке занатске школе можемо поделити на ове три групе: 1) на такве, који су рођени без неког дела тела, нпр: бев руке; 2) који су доцније у животу осакатили или сасвим изгубили који део тела, услед болести мозга или кичмене мождине јошу детињетву, и, најпосле, 3) на такве, који су овај или онај део тела изгубили услед каквог несретног елучаја. Ну, сем тога, има још т других видова наказа које сметају ученику да ради овај или