Učitelj

КАКАВ ТРЕБА ДА ЈЕ ШКОЛСКИ НАДЗОРНИК 99

учитељима, и принуђени су да раде и да прибирају туђа искуства у животу.

И у томе, свакоме младоме учитељу треба већ неко да притекне у помоћ. До данас су то обично чинили старији другови, а данас њих треба да замене школски надзорници. Није потребно сад ни доказивати, како и они морају бити људи од искуства, како својим богатим теоријским и практичним знањем и својим несумњивим искуством морају бити вечито прави саветодавци учитељеви — разуме се, ако желе да основну наставу у истини унапреде, да народног учитеља ослободе разноликих трзавица, ида му уздигну углед у околини.

Да школски надзорници у томе успу, морају непрестанце студирати и обичаје и карактере и дела и све могуће појаве, као и узроке тим појавама истраживати, у свакој школској околини посебице, да би на тај начин дошли што пре до позитивнијих резултата, којима би упутили своје школе и своје учитељство да са поносом изврши свој задатак. Надзорници без искуства, крманоши су без кормила, лађе без компаса.

6. Надзорник треба да је осведочени пријатељ народне школе и Е учитеља.

Ово је један од врло важних захтева у погледу стварнога напредовања основне наставе. Само онај човек, који има правилне погледе на народну школу и њенога радника, може са успехом радити на подизању њиховога благостања. Човек који мрачним погледима посматра школу п учитеља, коме се она не свиди, који би хтео све да испретура па да постави некако, на са свим другу основу, да на тај начин добије тип само свој — није за надзорника и најмање показује воље да свој рад веже пријатељством за школу и за учитеља.

Да надзорник могне правилно схватити свој положај, моћи ће учинити само на тај начин, ако за посао има љубави, и ако докаже учитељима да је пријатељ њихов и народне наставе. Али, као правом и искреном пријатељу народне

1