Učitelj

344 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

нити: да нису довољно прожмане моралом, и да, развијајући јако дечје уображење, утпту рђаво на њихов интелекат и - осећање. Прва је замерка са свим неоснована, бар што се тиче извесног броја гатки. У њих је морал чист, и тако распоређен, да поука не слаби појезију. С другом замерком хоће да се претера, јер се разматрање концентрише једино на слабу. страну, без које није ни један умни производ. Доиста, један део гатки има и сувише истакнут Фантастични елеменат. Својим чудима и надприродним догађајима оне могу развити сујеверје, изазвати страх од природних појава, и учинити да уображење дечје пређе нормалне границе. Нарочито су опасне гатке у којима мртваци играју главну улогу, оне страшне "им ружне гатке којима се плаше немирна деца. У њима и нема више ништа до сујеверја и Фантастичности, и утицај им је штетан по младе духове, Али има гатки у којима нема ничега опасног, и ако има много тајанственог. Али ова тајан"ственост нити изазива страх, нити распаљује уображење. Она само побуђује живу радозналост, развија машту до потребне "мере, задовољава дечје осећање правде и помаже оснажењу симпатичних осећања. У таквим гаткама детињско доба народа поклапа се са дечјим животом. Дете налази у њима "живот који одговара његовим погледима, и верује у све оне појаве које не одвајају много својом невероватношћу.

Те још није све: и кад интелектуално васпитање одагна зиз духа дечјег ове сјајне слике ванредних и тајанствених дотађаја, остаје морални и естетички утицај. Идила која лежи у основи свих гатки, наивни мотиви радње, чисто обележени _добри и рђави карактери, непосредност догађаја и њихова простота, све то оставља пријатан утисак и кад нестане веровања у истинитост гатке.

Не треба се бојати да ће добре гатке оштетити уобра"жење. Оне га само освежавају, јер ако би оно ослабило, деца "би се лишила једног обилног емоционог и интелектуалног извора. Запоставити његово неговање, значило би осудити децу да своје духовно напредовање оснивају једино на механичном