Učitelj

ИСТОРИЈА У основној школи 367

треба непрестано помињати: ко је онда живео, кад се извесни догађај десио, да ди дечји очеви, дедови или прадедови, и у којим су годинама они били, т. ј. да ли су били деца, младићи, одрасли људи или старци. Ово је веома важно при настави из историје. Као што се из земљописа ништа не може научити, ако се јасно не разликују ближи и даљи простори, тако исто настава из историје пикакве вредности нема, ако се јасно не појима време кад се нешто десило. И с тога особиту пажњу треба обратити на то, да ученици добију што јаснију преставу о величини овог кратког периода (80 година), у коме су се толики важни догађаји десили.

(Свршиће се)

она) —— њ

ХЕУРИСТИЧКИ МЕТОД У ПРЕДАВАЊУ РАЧУНА —-— У.

(Свршетак)

Мето је тако важна и примењена математика, т. ј. решавање задатака, ма да је, као што ћемо мало ниже видети, она, на супрот теоријског дела, кориснија за знање, него за образовање. Решавању задатака главни је циљ трајније задржавање теоријског знања, правила и закона. У исто време оно васпитава пажњу, тачност, изоштрава окретност и мишљење. Како се то постиже, рећи ћемо мало. ниже. Хеуристички метод, у решавању задатака, јесте најприроднији и њиме се обично служе сви учитељи. Решити какав прост рачунски задатак у многоме зависи од самога питања. Питање треба да је одређено тако, да се по самоме њему може видети, шта треба радити са дотичним бројевима и како задатак треба решити. Решење сложеног задатка састоји се у разлагању његову на просте, и тако звани план решења није ништа друго, него ређање простих задатака, на које се рашчлањавају дотични сложени задаци. Јасна и прецизна питања јесу неопходни услов за добро решење сложеног задатка, Између питања, којима се тражи теоријско знање, и питања, којима тражимо да се овај или онај задатак реши, разлика је у овоме: ако тражимо да нам се одговори што из теоријског дела рачунице, онда мора сам учитељ да пита, ако ли се, пак, тражи решење овога или онога задатка, онда мора сам ђак, који решава, да поставља питања, или ако се он умори, други ђак. Ако баш ни један ђак не може да реши задатак реченим путем, онда учитељ притиче у по-