Učitelj

366 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦЕ

мајући појма о ономе што оне казују, То је и званично признато. Министар просвете у своме упуству за време програма, прописаном 1. Фебруара 1892. год. Пбр. 1802. вели поред осталог: „Позната је метина, да дечји ум није у стању схватити и разумети.... цео хронолошки ток, који је историјом обухваћен,“ (Види „Просветни Вборник“Београд 1895., стр. 824). и т. д: „У историји најтеже пада ученицима да се оријентују о времену кад је нешто било, ио месту где је нешто било“. (Исто).

Па како да се помогнемо2 Може ли се настава из историје ретормисати тако, да то не буде механичко учење

Методика нам каже да ваља полазити од оног што је блиско и познато, па ићи даљем и непознатом. Примените овај корисни принцип новије педагогије и на наставу из историје, па ће све друкчије бити. А примена је та потпуно могућа. Зашто се не би у Једној го Дини учила само историја Краљевине Србије, од првог устанка па на овамо, па тек пошто деца добију појма о једноме веку, о размаку од сто година, тек онда да се учи старија, историја 2

При том ваља имати на уму, да је историја у најтешњој вези са земљописом. Деци треба претходно да су познате све оне земље и сва она места, где су се разни историски догађаји дешавали. И 9 тога нема смисла учити целокупну народну историју пре, но што се ученици колико-толико упознају са свима српским земљама и балканским полуострвом.

Са причама из историје треба почети у Ш. разреду. Ту би се уз земљопис Србије, и уз читање чланака, из читанке причало о славним личностима и знаменитим догађајима из наше најновије историјн (од првог устанка на овамо). При том би се главна пажња, обратила, на то, да деца добију што јаснији појам о већем и мањем размаку у времену, о разлици између 10, 20, 30 и т. д. до 100 год.

Тек у ТУ. разреду долази народна историја, по програму, као засебан предмет по особеним часовима. Овде треба наставу из историје отпочети разговором о Кнезу Михаилу, кога су зликовци пре 30 година убили у Кошутњаку. Тада су се тек родили, или су били деца родитељи данашњих ученика. Даље би предмет наставе био: најважнији догађаји у Србији за последњих 30 година. Резултат свега, треба да буде то, да се ученицима путем упоређења, да што јаснији појам о дужини времева од 30 година. Причајући догађаје што ву се у овом кратком периоду десили, учитељ треба. непрестано да обраћа пажњу дечју како на време, којо је прошло од једног догађаја, до другог, тако и на време, које овај или онај догађај дели од садашњице. А да би деца добила јасан појам о ближем и даљем времену,