Učitelj
ПРОСВЕТНЕ БЕЛЕШКЕ 544
у војсци, он се увршћује у списак осамнаесто-годишњих обвезника. Но ва првих пет година дужан је сваке године подносити војним властима уверење школских
власти, да није напустио школску службу. Да би се учитељ могао ослободити активне
службе у војсци, мора поднети своју школску сведоџбу, којом се тврди његова способност за учитеља, и мора у школи предавати оне предмете, које треба да пре-
даје према уџбеном основу. Осим тога мора бити у броју редовних и сталних учи-
теља у школи. Број тај одређује се на овај начин: За сваку једноразредну школу поставља се један учитељ ва веронауку и један учитељ за друге предмете. Ако
има преко 40 ученика, може се отворити паралелан разред и за тај се равред по-
ставља један учитељ. Ако је преко 80 ученика, може се отворити и други пара-
лелан равред, па и за њ се поставља један учитељ и учитељ за веронауку. Ако је ученика преко 120, отвара се и трећи паралелни разред, па и ту се поставља један учитељ, Када је 160 ученика, може се отворити и четврти разред паралелни, са једним учитељем и учитељем за веронауку. Али када би, не гледајући на број ученика, било постављено више учитеља, или када би се поставили учитељи ва необвевне предмете, то ови „прекобројни“ немају право на ослобођење активне службе у војеци, осим изузетно. Исто тако немају то право ни учитељи ПРИРИ
школа, као и нарочити учитељи цртања и певања.
Оекудица у школама у Русији. (6 дана у дан опажа се у Русији све јача оскудица у школама у опште. Сваке године на хиљаде деце одбија се због немања места. Чим се подигне, где му драго, нова школа, одмах се пријави толики број деце, да се сва не могу никако примити. На по неким местима сматрају се родитељи срећнима, када им се деца приме у школу.
Године 1897 није могло. бити примљено од 8.957 деце, која су се хтела упивати у назодне школе у Москви, више од 1501, у Петрограду исте године због немања места није могло бити примљено 967 деце (у прошлој години 160). У курској губернији није било примљено 6195 (у 578 школа). У орловекој губернији године 1894 није било у школу примљено 26.40/, деце, која су се ва упис пријавила, у подтавекој губернији 27.7%,, у херсонској губернији године. 1896 није било примљено 310 деце.
Ти су бројеви јамачно мањи но што је збиља у ствари, за то, што су многи "родитељи вољни да дете упишу у школу, па када чују да се деца више не иримају, они их и не доводе школи. ;
Место тако многи се ђаци и не примају ни у више школе. У Јекатаринбургу било је у минулој години у девојачкој гимназији 66 девојака, па опет је велики број оних, које нису могле бити примљене, ма да су пријамни испит за гимназију положиле добро. Још су грђе прилике у Саратови, где би стотинама учечика радо ишли у средње или у стручне школе, али тих школа нема. На техници у Кијеву положило је испит 492 ђака, а примљено је само 338.
Ра
УЧИТЕЉ ; 37