Učitelj

" 604

кад се мисли на частољубље; често се наилази на ову промену и у педатошким круговима. С тога, да би се наша испитивања оенивала на чистим појмовима, морамо пре свега да потражимо праву одредбу. речи частољубље, и да је одвојимо од свих сличних појмова, као што су славољубље, сујета, гордост, осетљивост и осећај части. Ако пак обратимо пажњу и на другу половину нашега питања, онда нећемо говорити само о потреби изазивања частољубља и његовој граници, већ ћемо морати узимати у обзир и то, на који начин и којим се средствима изазива частољубље у деце. На тај бисмо се начин могли уверити, да поједине одредбе и начини, којима се обично служи васпитач да развије частољубље, нису угодви; а увидећемо и то, да се васпитач при употреби разних средстава мора управљати према ин дивидуалности учениковој. Према томе добивамо овакав распоред за, ваше испитивање: [. Част и частољубље. П. У колико сме учитељ изазиватц частољубље; а) Потреба, 6) Границе. Ш. Средства, којима се изазива частољубље. | а) неподесна, 6) подесна, в) частољубље и индивидуалност.

1. Част и частољубље. -

Част је узвишено. идеално добро, коме су сва времена придавала велику вредност, па и ако је наше доба доста склоно материјализму, ипак и сада сваки тежи за тим добром, често у већој мери но за стварним имањем и богатством. Па зар је један богат човек трошио приличну суму новаца, само да стекне часно име. Сем тога; н ева тежња садашњости управљена је на то, да нешто важи, да је за нешто гематрају, да представља неку величину, да буде опште по. зната. Владалац на престолу, сељак у пољу, чиновник и раденик, сви и свуда поштују част у највећем степену и сваки тражи свој део од тога узвишенога, нематеријалнога. Може се десити, да неки 40- | век не полаже никакву вредност на уважење, које му други указују, али тај спада у реткости; већином пак теже људи за тим, да их савременици поштују и уважавају. |

И ако је тежња за овим узвишеним добром општа, "ипак има част извесне степене, -који се разликују према образовању и положају оних људи, који их желе; част се, дакле, показује у више разних облика. Најнижи облик части наилазимо код деце и оних људи, који у погледу части целога века остају деца. Они сматрају, да им је указана врло велика част, ако им какав са свим миђан човек само једну пријатну реч рекно. Ова чињеница објашњава лакоћу, којом