Učitelj

810 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

жница отворена је од 3 часа до 8 часа пре 4 и цело после подне. М то је веома и бродошло деци, која оскудевају у родитељском надвору. Читаонице се походе многобројно. Тако је у једноме делу Лондона, походилд у течају године дечју књижницу (Лондон има 28 књижница ва народ) 2000 деце, а било је позајмљено 881 књига 7.872 пута. Градови који не могу да оснују семо, сталне читаонице и књижнице за децу, бавели су Филијаде дечјих књижнипа у школама, те се ту о повајмици књига брину учитељи и учитељице. А да би ученици имали на избор што више књига; поједине школе мењају књиге између себе на извесно време. У неким местима учитељи сами на своје име позајмљују књиге и дају ученицима ва читање. Учитељи се у опште Труде да код евојих ученика развију вољу ва читањем у шти јачој мери, па тога ради вешају по учионицама спискове књига дечје књижнипе и прерледне дијаграме. Нарочитих заслуга у томе погледу има Јон Баљангер, који на свој начин утиче на што Многобројније похођење дечјих књижница. Он у трима највишим разредима основне школе у Кардису држи сваке године деци предавфа 9 значају и важности читања. На така предавања увек се позове по 20—30 дене са својим учитељима. Повајмљивање књига деци веома је олакшано. У народним школама изДаје учитељ деци повајмни лист, који потписује учитељ и родитељ, или његов заступник, а ако дете не иде у школу, онда само родитељи и њихови заступници. да то се ништа не плаћа Тај иозајмни лист даје детету прво да може походити књижнипу до своје 14-те године. Није без интереса прегледати списак неких већих књижница дечјих, Из њега се може видети, да енглеска омљадина не чита еамо приповетке, већ и дела историјска, животописе, путописе, лепо „уређене енглеске класике (као Шекепира и друге). | Како дубок моралан значај. може имати дечја књижница, о томе нам најбољи докав може дати Енглеска. Број младих и недораслих злочинаца смањује се 6 године у годину Тако је године 1856. било 14.000 младих људи осуђено, год. 1866. већ само 30 000, год. 1876. само 7000 А, год 1881. само 6000 у целој Енглеској. Ти бројеви говорв најречитије. Они казују, где држава више дајв на опште народно образ ување, тамо мање троши на апеане и друге заводе за поправку

Чешки учитељи пред чешком народном екупштином. — Ималг смо више пута прилике, да на овоме месту изнесемо захтеве чешких учитеља како у погледу њиховсг вишег образовања, тако и у погледу поправке материјалног им стања. да поститнуће- то: а емера, они су живо заинтере овали све меродавне чиниоце, па су су се највад пре кратког времена и самој народној скупштини обратим молбом, коју у изводу ниже доносимо. : |

„Чешко учитељство већ И година стоји на вратима чешке наоодне екушитине као Лазар, тражећи оне мрве, које падају са стола.

Учитељетво тражи академско образовање — Ви га упутисте на Беч.

Тражи правихна дисц.пљинарна правила — Ви му додадосте 100 Фор. казне Дали сте свакоме ко има, али од онога што нема, казнама ПЛО сИШМЕ им оно што има

Учитељство тражи повећање плата,

Ви, народни 8 ступници, дадосте и шаком и капом ан чиновницима, ржавним официрима државној Финансиској стражи, државним слугама, државној полицаји — на народне васпитаче сасвим сте заборавили.

Заступници народни, учините крај невољама, на које још иводавна скрећемо пажњу. Или вар можете довволити, да и ове године глас наш остане глас вапијућег у пустињиг