Učitelj

465

(С овим је даље у вези и то, што је психолошки експерименат претежно аналштички; његова задаћа мора у првој линији бити, да духовни живот рашчлани, да то рашчлањавање изведе до елемената и да испита елеменшарне по-. годбе духовних појава. Педагошки експерименат је пак напротив претежно синтетички; он покушава, полазећи од простих, шематички представљених погодаба рада, да састави понова рад ученички и да покаже заједнички утицај многих погодаба у постању извесног успеха духовнога рада.

У педагошком експерименту мора наша заинтересованост у првој линији да је упућена на оно, што је пракшично; док напротив психолошки се експерименат сасвим одриче практичних тачака гледишта, а изнад свега стоји захтев 116оријског сазнавања човековог душевног живота. С тога у педагошком експерименту може донекле и сама чињеница, коју експериментом докажемо, задовољавати наше петребе истраживања; н. пр. може само указивање на факат, да деца под овим или оним погодбама брже уче, боље задржавају, боље схватају, јаче напредују и т. д., бити оно, што експерименат у првој линији и хоће, док психологу је увек објашњење тих резултата оно, што за њ има вредности да се тражи. -

Најпосле, код педагошког експеримента су од одлучног интереса баш индивидуални резултати т. ј. све њиме откривене индивидуалне диференције ученичке у опште и њихово индивидуално разликовање у погледу обдарености, док психолог иде у првој линији на то, да утврди опште појаве духовног живота — у колико се не бави специјално психологијом индивидуалности — с индивидуалним диференцијама поступа пак као с непогодним одступањима од главног резултата.

Све ове разлике између психолошког и педагошког експеримента на крају крајева почивају на томе, што је педагошки експерименат према своме општем карактеру примењен и на оно, што је практично, управљени екеперименат, док психолошки пак служи теоријскоме сазнавању.

После овога, што сам довде изнео, држим да могу и не прелазити нарочито на питање, од каквог ће значаја бити експериментална обрада педагогике по васпштшну праксу.

УЧИТЕЉ , 8