Učitelj

320

не одговарају савршенству тих бића, а опет додати крила, дугу расплетену косу и др. Овде суделују апстрактна и детерминативна фантазија и образују комбинативну, којом се често везује међу собом и оно, што је у супротности.' Комбинативна фантазија нема великог удела у исто; ријској и земљописној настави, схватању многих објеката у бајкама, песништву, вајарству, сликарству и уопште у свима уметностима.

Јасно се види да се при фантазији не ствара ништа сасвим ново; њена радња бива само на датом градиву, представама. То исто бива и у сну. Снивање се врши у полуспавању, а узрок му је двојаке природе: телесне и душевне. Осећаји н. пр., који су постали услед тешког дисања или незгодног положаја тела, буде сличне раније добивене представе. (Стога људи, који пате од сипње, често снивају да се с веома тешким напорима пењу уз какво брдо или раде који други сличан, тежак посао. Представе, што се дању веома истичу у свести, више пута су узрок снивања, које је каткад толико силно да се морамо пробудити. Сви они, што су полагали неки тежи испит, могли су се о томе уверити. Сан постаје низањем различитих представа, које се врши по начелима репродукције. (Стога, што у сну не можемо владати кругом својих мисли, често се међу собом везују представе, које не бисмо везали на јави. Није потребно доказивати да се при правом снивању процес репродукције врши већином на заплетен начин и да се тешко може расправити, па ипак се не може оспорити психолошка истина, да и најчудноватији снови теку по извесним правилима.

Сном се можемо уверити о правом садржају својих мисли. Оскудица у моралном погледу више пута нам се испољава тек у сну: појављује се понека зла и прљава мисао, коју бисмо угушили на јави. Отуда разбојници понекад у сну открију злочине, које би иначе умели затајити, а тиме даду криминалистици материјала од несумњиве вредности.

До сада смо говорили поглавито о конкрешним представама, а сад ћемо прећи на апстрактне, које постају на

7 Аскеттатт, Гле Рћалфа:је (Решћвеће Вја ер Тар егдећепдег ПЏлбеглеће, Јаћгсапе 1888., 11—18).