Učitelj
323
= =:
Представе се теку, да би се могле употребити. Тога ради треба да их можемо лако репродуковати. Зато се
при настави ваља нарочито побринути, да се поједине представе доведу у међусобну везу, да се круг мисли може
с које год хоћемо тачке лако прегледати. Иначе се у нај бољем случају, истина, образују групе представе, али оне не стоје у вези. Свака група чини засебну целину, растављену провалијом од осталих. Кад из представа произађе
воља и активност човекова, управља се по садржају групе, која је баш тада била у свести. У начину мишљења и де-
лања настају извесне мене, коју трају док се садржај те
групе не исцрпе. Затим наиђе друга група, која с претходном често стоји у најјачем контрасту. Веома нам згодан пример за ово даје Лптетташп. У „Мивсћћапзеп“ истиче једног старог капетана, који је најпре служио у Француза, а потом у Пруса и који је наизменце био одушевљени присталица великога Наполеона и прускога краља. Неко је време Француз и тоне у господство Наполеонова доба, затим опет за извесно време тако исто одважан Пруси славни обожавалац полета оне велике епохе народног покрета.! Отуда долази да је неко данас ортодоксан, а сутра најжешћи слободоумњак, да данас заступа једно гледиште, а сутра противно са истом ревношћу. Пошто се пак суштина карактера оснива највише на извесној сталности у хотењу, које потиче из круга мисли, јасно је да ће човек с више посебних група представа бити нестална карактера с непостојаним жудњама и хотењима. Стога с правом Легбаг вели да је васпитање тек онда моћно, ако се у млађану
душу усади велики круг мисли, спојен у свима својим деловима, који може да надмаши све што је противно из околине. а оно што је сродно да усвоји и да има снаге
да се с њима сједини.з Оне представе, које се сусрећу с другим (већим) бројем
представа, могу у појединим деловима с њима стајати у
тројаком односу: могу, дакле, бити једнаке, или сличне,
или различите. Ко што смо видели, сличне представе пре1 јттеттатт, Мапећћаџзеп, 1, 221. у
2 Нетђатћ, АПе. Рад. (Нагбепађејп-ово издаље, Х., 59)