Učitelj
433
Предлог за измену и допуну зак. о нар. школама. Г. Милан Стефановић нар. посланик окр. крајинског поднео је Нар. Скупштини предлог да се измене чл. 16 и 22 зак. о нар. школама по којима би учитељ требао у селу да има уместо 30 дин. 20 дин. на име станарине и да школска година у селима почиње од 14. септ. а траје до 9. маја. Овај је предлог неумесан те држимо да га неће ни Народ. Скупштина усвојити јер смањењу станарине по селима нема разлога ни стога што је збиља данас у селима где нема стана у натури теже наћи удобан стан него у варошима а ако се и нађе он је два пут скупљи зато што издавалац његов зна да учитељ мора узети код њега стан пошто нема на другом месту, а друго што се повећањем станарипе иде на то, да се општине натерају да подижу станове за учитеље. Што се тиче трајања школске године и ту нема никаква разлога скраћивању јер иначе по сеоским школама нарочито где 1 учитељ ради са више разреда немогуће је постићи ни оно што је најважније из програма а то ли кад се скрати година. Ако се мисли тиме на какву економску потребу по којој би сеоски ђаци имали прилике да буду у радно време године сељаку земљораднику од помоћи код куће и то је неосновано јер школа као државна установа има свој задатак да врши без икаквих погодаба и обзира, исто тако као и касарна и кад држава не да скраћивање рока служењу у сталном кадру нити чини каквих концесија касарни не треба ни школи.
: ж
Земљописне карактерне слике. Кр. земаљска влада, одељење за богоштовје и наставу у Загребу, одлучила је издати некоја нова учила и ручне књиге за основ. и средње школе и то; “
· 1. Слике за очигледну наставу (— пошто оне, које су сада у употреби, представљају туђе типове и ношње и туђе призоре, па их ваља заменити новим сликама из домаћег живота —). ;
2. Збирку најлешших народних умотворина као помоћна књига за наставу о језику. |
3. Колорисане земљописне карактерне слике, које ће приказивати најодабраније п најзначајније пределе Хрватске.
4. За наставу из историје жели краљ. зем. влада за богоштовје и наставу да се израде слике по најпризнатнијим домаћим уметницима најзначајчијих момената домаће повеснице. ~ ;
5. Напослетку жели кр. зем. влада да се приреди и збирка мелодија најодабранијих песама народних и уметничких за потребу народних и средњих школа а упуством за предавање.
За ову цељ обратила се је влада на г.г, Хинка пл. Храниловића проф. универз. и Драг. Хирца с позивом да што пре ставе конкретан предлог које крајеве- Хрватске и Славоније сматрају да су најважнији и најзначајнији да се прикажу у сликама и живо опишу у читанкама па да у своје време прихваћане слике опишу заједнички с уметником који ће их израдити.
Да ли се код нас што помишља у овоме смислу: