Učitelj

949

и естетички: први посматрањем функција (као израза воље), а други посматрањем линија, боја и т. д. Ово показује сродство обеју области, с тога Хербарт означава, Етику и Естетику (у ужем смислу) као естетичке науке. Хербартова Естетика, дакле, представља науку о моралној и уметничкој лепоти и њиховим противностима. Наука о уметничкој лепоши то чини облаком, односима тонова, линија, боја и т. д. Етика подводи под суд односе воља. Као што се поједине линије или боје посебице не могу проценити по лепоти, већ само разноликост линија или боја, дакле однос, у коме поједине линије или боје стоје међу собом, тако се ни поједине воље неће посебно процењивати, већ само по односу, у коме стоје једна према другој.

Овај однос може бити најмање између две воље, које могу: а) у једној личности бити, или 6) припадати двема различитим личностима. У првом случају разликују се две, а у другом шри врсте одношаја воља. Тако, дакле, има свега пет односа и према томе пет моралних идеја.

Ну има ли заиста две воље у једној личности» Сетимо се оне приче у Индијанцу, који је од свога суседа узајмио дуван и у њему нашао златник. Сад се у њему подигла борба између две воље као „два човека“, да ли треба или не треба новац вратити. „Већ хиљадама година посматрана је чињеница унутрашњег искуства, да заиста у једној личности налазимо две воље, од којих једна заповеда, а друга слуша или не“ (Пер. Ове воље често долазе у опреку: једна нам обећава радост или задовољство и тиме нас мами, а друга опомиње и заповеда или забрањује. И апостол Павле описује борбу ових воља у нашој души, рекавши да месо не жели душе, нити душа жели меса, да су једно противу другога. Тако исто у старој грчкој причи о Хер-

= Шта Хербартш разуме под пзразом „естетично“ детаљно св види из дела: Нозитећу, Нетђалћа Азенк, Натђиге 1890. Хат гаранеценденталном Естетихом излаже сасвим друга питања: а) да су простор и време а ртготг дати: 0) да ови појмови припадају чулности (дакле Естеици). а пе разуму (Логици) ит. д. Види: РПг. Устаредћеу, бесћсћје Чет РћПозорћје, стр. 309.

" Пснхолошко објашњење пзложено је доцније у одељку о васпштању у ужем смисљу.