Učitelj
051
самоопредељењем воље, већ оном њеном независношћу од чулних побуда, а зависношћу од моралних мотива. Воља ће бити слободна, кад се отргне од јарма пожуда, да би се покорила добру и у будуће му служила.!
Увиђање или уверење, коме се треба покоравати, мора то и заслужити. Стога се не сме мотивисати хотимичним узором, каквим начелом, намером, планом, нити чиме другим, што се заснива на својевољним рефлексијама, жељама и жудњама. Ми нисмо слободни, кад ма штогод хоћемо, већ само тада, ако хоћемо оно што је право. Овај је смисао и Христових речи: „Истина ће вас ослободити“.
Али како да се постави правилан суд, кад човек не зна довољно шта је идеалног Тада је апсолутна грубост човечије воље чиста слобода њена; нема мерила, којим може одмерити своје хотење и делање; нема узора, коме ваља да подражава. Тако је у једној периоди детињства; тако је у народа на нижем ступњу културе; тако је кадкад и међу неваспитаним или погрешно васпитаним људима културних народа. Такве се личности не потчињавају моралном процењивању, или, да се боље изразимо: такве су личности пспод сваке критике. Ну како се ово слаже с дечјом безазленошћу2 Она не спада у опсег моралне слободе, јер је за њу потребно увиђање. Дете слуша без увиђања. Али, покоравајући се туђој (очевој или материној) вољи, у исто се време навикава да се покорава и идеалној вољи, чим се она појави. Дечја безазленост, дакле, само је прелазна тачка, с које човек може доспети моралној слободи, кад се појави увиђање добра и зла, коме он и тежи.
Узор воље може се изразити и законом. Кад се усвоји етичко гледиште, следује се овоме закону, ну не зато што је то баш закон (о томе, напротив, не може бити говора),“ већ стога што је испуњавање закона (као израза воље) само по себи добро. · |
На реду је друга етичка пдеја.
Хармонија воље са сопственим увиђањем допада се. Рувим, кад је хтео спасти Јосифа, покорио се увиђању, кога су се браћа клонила. Зато морамо Рувима хвалити, а
1 Ртобаасћ, КећолоперћНозорћје, стр. 177. = Такво владање било би само по закону, легално; легалштет је пак само претходим ступаљ унутарње слободе.