Učitelj

663

учила и васпитавала. Све до 1898. године то је било остављено општинама и она су према својој могућности и увиђавности подизале школске зграде без ичије помоћи. Али се у томе споро напредовало. Од 1898. године поједини окрузи одпочели су помагати општине у подизању школских зграда. Та помоћ благотворно је утицала и ми видимо да су од тога времена подигнута прегнућем појединих општина и потпором округа многе лепе школске зграде. Ну изгледа да се и у томе у последње време застало. Шта је томе узрок, наше није да испитујемо већ хоћемо да изнесемо један начин на који би се најбрже и најлакше подигле солидне школске зграде у целој земљи.

Законом о окружној самоуправи, окрузима је стављено у дужност да се брину о напретку округа у свима правцима. А да ли самоуправни окрузи могу имати светије задаће од задаће да раде на образовању и васпитању омладине» Сав други рад губи се према овоме и не би налазио довољно примене ни уважења, ако нема образованих и васпитаних људи, који ће га прихватити. Просветити масу значи оспобити је за сваки напредак па ма његово постигнуће изискивало и највећих жртава без којих се готово никакав напредак, па ма у ком правцу он био не да ни замислити. Према овоме, дужност самоуправних власти на првом месту била би та да што живље настану да се у свима местима, која или немају никаквих или немају довољно школских зграда, подигну нове школске зграде о трошку округа. Општина би могла давати само потребно земљиште и остали материјал који би се у њима налазио као њина својина, и вршити превоз свега материјала, а све остале терете да сноси округ. На овај би се начин и лако и брзо подигле потребне школе и у оним местима, која их немају довољно или их немају никако.

Изневши мисли о умножавању учитељског кадра и школских зграда, ред је сада да се осврнемо и на оне, ради којих се то све чини а то је на децу која треба да се школују и да изнађемо боља начина од досадањих, којима би више привлачили родитеље да упућују сву децу, без разлике пола, у школу и без штете по своје економне интересе, који су им до сада у многоме диктовали да се противе и закону и нама и да не дају децу школу.