Učitelj
664
Познато је да наша деца походе школу по читавих 10 месеци у години а ђачки одмор траје по два месеца. По закону од 1882. год. школ. година почињала је 16. августа и трајала до 29. јуна; по закону од 1898. године, школска година почињала је, и то за сеоску децу !. септембра а за варошку 16. августа и трајала до 15. јуна. По најновијем закону школска година почиње 1. септембра и траје до 29. јуна. Кад се узме у обзир инокоштина нашег народа с једне и време највећих радова сеоских с друге стране, одиста се мора признати да наш земљорадник, дајући своје дете у школу чини велике жртве, јер и ако даје дете, за које би многи рекао да му оно код куће не може ништа привредити ипак он тим одузима кући не снагу већ велику радну снагу јер би му то дете у многоме, у те најрадније дане, заменило једног одраслог раденика у извесним домаћим пословима. Наш се народ не занима само земљорадњом већ доста и сточарством, а познато је да је у Србији највећи број оних, који су мали имаоци стоке а врло незнатна мањина има стада оваца, џелеп говеди, крдо свиња и т. д. И ти мали имаоци стоке с коришћу могу да употребе децу, која нису способна за копање и друге теже радове, за чуваре своје стоке. Претпоставимо да један земљорадник има 10: брава оваца, или 2—3 брава свиња, или пар говеди или све то у мањем или мало већем броју, онда он, кад су највећи пољски радови, а они падају у месецима: мају, јуну, јулу и августу, ако даје у школу своје децу од 7. па до 1. или чак до 14. и 15. године, која би олако могла чувати ту стоку, мора употребити на чување тог малог броја своје стоке једног јаког раденика, који би му могао с коришћу помоћи у орању, сејању, копању, жетви, вршидби и т. д. или узети слугу, хранити га и плаћати му најмање по 10 динара месечно за чување стоке. Многи пак, распродаду стоку, нарочито овце, ако их није имао више од десетину брава, јер му се не рентира да их и у радне дане чува неки старији укућанин или пак да плаћа и пРани на- | рочитог слугу за чување стоке.
Све ово наводи нас на мисао, да би требало потра-. жити начина: како да се олакша земљорадничком сталежу пак да без икакве или бар без велике штете по своје еко номне интересе може слати у школу 1 децу, која су за