Učitelj

668

што неће да допусте да њихова деца буду у школи „најгора“, не дају децу у школу, а нарочито женску децу већ више воле издржавати затвор него да им деца иду голау школу те тако да дају прилике осталој деци а и по неким немилосрдним људима да на њих „указују прстом“ и да се подсмевају и њима и њиховим родитељима. С тога и воле да затворе у кућу своју децу него да их онако голу пуштају на очи немилосрдног света, јер у кући, веле, може се бити и голо и босо а у школи не. Ови бедници одиста имају донекле право и разлог за то, јер је познато дау нашем народу, нарочито међу сељацима, има доста немилосрдних људи, који не само што неће ни у чему потпомоћи такву сиромашну и голу децу већ ће им се многи подсмехнути, а то убија понос не само родитеља те деце већ и саме деце а да и не говоримо о стидљивости те деце и њиховој жудњи за онаквим оделом, какво имају њихови сретнији другови. С тога, да би се дало могућности и тим најсиромашнијим људима да без осећања стида и бојазни да им деца не пропадну, могу слати у школу своју децу, неопходно је потребно узаконити да се уз сваку школу оснују школски фондови из којих би се таквој деци набављала потребна обућа и одећа. У касу тих фондова тре· бало би да улазе: све новчане казне, који би се наплатиле од оних, који никако не упућују или не упућују уредно своју децу у школу; прилог од општина, које би биле обавезне давати сваке године најмање по 200 динара а веће општине и више; приходи од забава, која би се обавезно приређивале за ту цељ по један пут у години и прилози и поклони појединих грађана, на које се, на жалост, нарочито по селима, може најмање рачунати. На овај начин у први мах могло би се у свакој школи одевати бар по 5—6 Ђака, а кад би фондови у току више година ојачали, онда и више, Ну и оволика помоћ довољна би била, пошто се зна _ да су, хвала Богу, врло ретки они људи који не могу бар најскромније да одевају своју децу. Ну њих ипак има, и ако врло мало, и за то би ради њих и требало установити те фондове те им тим учинити и тај последњи РАИ неупућивање деце у школу.

Изневши у кратко шта је све потребно учинити ради олакшања извођења обавезне наставе у народним школама