Učitelj

686

давања из Историје: Стеван Војислав и бој с Грцима у теснацима, Бој на Иванковцу, Неготину, Љубићу итд.

Згодно је пак што је наше племе имало да издржи врло велику и страшну борбу за свој опстанак, те је Историја наша пуна бојева, ратова, а то се пак врло лако из: води на овај начин. Још лепше ће изгледати и још боље ће деца разумети ако две суседне школе изводе ове сцене из наше Историје. То би у неку руку били ђачки маневри, налик на војничке, а у исто време и екскурзије, које тако благотворно утичу на здравље и душевно расположење и ђака и наставника. |

У другом предавању из Земљописа ја сам с ђацими на обали реке Јабланице, у Печењевцу правио врањски округ у миниатури. И, имитација је била прилично добра. (Овакво престављање непознате и удаљене земље, ово имитирање, може много боље да послужи од рељефног престављања земље гипсом, песком и хартијом.

На овај је начин, и код првог и код другог предавања, у дечјој свести помоћу фантазије створена боља и правилнија слика о боју на Каменици и о врањском округу. Успех пак у настави у многоме зависи од тога хоће ли умети наставник изазвати у деце фангазију на рад, правилан рад.

Да богме да и вежбање у замишљању предмета и појава много чини и што МИ децу више и боље вежбамо у | томе правцу, боље ће се и усавршити.

И, најзад, на основу онога што се помоћу фантазије | ствара воља и карактер, фантазија има врло велику при. мену у Педагогији. На пр. умеднемо ли лепо да изведемо | у настави — у Историји — јунаштво и пожртвовање рецимо: Синђелића, Вељка. Зеке Буљубаше и његових голаћа, Рајића и др. наших дивова, у деце ће се замишљањем | тога неговати и врлине јунаштво и пожртвовање. Или: ђаци наши не познају Турке и кад им ми причамо 0 њима и разним зулумима, што су над нама вршили -— деца замишљањем тога добијају доста добар појам о њима. Уз тоу деце се тиме изазива мржња, па и жеља за осветом.

У колико настава успе да у деце, помоћу фантазије њихове, изазове симпатију, одушевљење и угледање на све оно што је добро и антипатију и одвратност према свему ономе што је зло и рђаво — у толико је боље извршила, |