Učitelj

97

Због паведеног мишљења и данас се читање највише обрађује у основној школи.

Писање се у обрнутом циљу прилично негује, декламовање „слабо, а писмени састави никако. Граматика је у данашњем програму грдно време заузела. Оно што је најпотребније из области српског језика — писмени састави — избацила је и заменила граматика. Човек мора да се чуди: у основној школи у Ши 1. разреду учи се из граматике оно што се учи у гимназији. То се ни чим не може објаснити.

Нови би програм требало овде знатно изменити.

У [. разреду би се узео из читања само Буквар, коме би претходила припрема: вежбање у говору, посматрање нових предметн и задобијање нових представа.

У П. Ш. и ТУ разреду читање читанке, али тако, да има времена и за читање дечјих часописа и књига које су подесне за дух дечји.

У У. и МГ. разреду би се читале ствари из белетристичке књижевности.

Из лепог писања би се узело за |. разред: писање малих слова; ва П. разред: — писање великих слова; у Ш. разреду на уским линијама; у ТУ на једној линији; у У — вежбања у брзом писању по диктовању, а у М!. разреду писање са украсима. Данашње писанке су у сваком погледу испод критике.

Из састава треба узети за Ш разред описивање домаћих п школеких ствари; у Ш. равреду — ствари из породичног живота, у ТУ — догађаје, у У — писање писама, опис догађаја историјских или природних, а у У!. — ствари које ву потребне у саобраћају.

Из граматике: у 1 разреду вежбање у правилном говорењу; у П. — разликовање речи и ствари, речи и особина и речи п радњи; у Ш — врете речи; у ТУ променљиве речи; у У — о простој реченици, и у УГ разреду о. сложеној реченици.:

За декламовање узети за |. П. Ш. и ТУ. разред песме из дечјег и породичног живота, а ва У и УГ — песме о борби с Турцима, и песме за ослобођење. ·

Словенско читање треба изоставити, пошто не доприноси ни мало остварењу васпитног задатка.

# Ово је по нашем мишљењу погрешно. Граматику у опште треба изба· цити из осн. школе. Место свега овога треба ставити у четвороразредној школи једну тачку: вежбање ученика у правилном говорењу. по реце