Učitelj

26

1. Религијска настава.

Један од најважнијих предмета у осповној школи јесте религија. Најважнији зато, што најдиректније од свију других предмета утиче на развитак морално-религијског карактера.

Код овог предмета у данашњем програму има знатних грешака. Данас се у 1. разреду говори о Исусовом рођењу, о Воскресенију и др. Кад се овакве ствари дају [. разреду, који тек ако су за ТУ. разред, значи да се не зна шта се хоће религијском наставом. У П. разреду се није пазило на субјекат: тамо се захтева о Спасовдану, о Ваведењу. У Ш. разреду је узет живот Исуса Христа, а у ТУ. разреду се предаје Катихизис (!!) коме у опште и нема места у основној школи у облику наставе Катихисиса (као што је сада).

У данашњем времену треба овој настави обратитп веће пажње

Наш ларод није толико интелигентан да може бити моралан и без религије. Свештенство има данас других „пречих послова“, и ако и школа о томе не води довољно рачуна, бојати се рђавих последица од тога.

У Ги ПЦ разреду религија се пе предаје, већ место ње у пови програм треба унети религијске причице о персонификованом Богу, за [ разред, п приче о животу светаца за П. разред.

За Ш. разред би се узеле ствари из Старог Завета, пошто су оне овде паралелне дечјем духу, а за ТУ. — Живот Исусов, рад и страдање, пошто су се деца на претходном ступњу довољно припремила за разумевање овог.

У У. разреду би се узела Историја хришћанске цркве, а у УП. Историја. српске цркве са животом Срба светитеља, који су веома јаки угледи у васпитању.

Све што је неморално, или је у очевпдној противности са садашњим стањем науке треба изоставити.

2. Настава српског језика.

Овај предмет садржи чипање, саставе с граматичким вемсбама, лепо писање п декламовање, које се убраја п у вештачке.

Читање се у пређашњем времену сувише ценило. Мислило се да је довољно научити читати, и ништа више, јер се чптањем може све постићи и научити. Такав се правац и данас опажа код извесних људи. Међутим није баш тако. Наше би знање одиста било ограничено па оно што је најближе, без вештине читања, али, ипак, за разумевање појединих наука пи предмета, потребно је добити и извесна основна знања.