Učitelj

96

тобожња вредност његова у самој ствари открива се у недостатцима његовим. Мисао увести у курс основне школе физиологију говора, у најмању руку смела је. Сва научна објашњења процеса говора мучно да могу бити доступна деци 7—8 година; ако се она и приближе разумевању дечјем, она се лишавају сваке научности и губе сваку вредност. Но рецимо, чак да она могу бити деци доступна и да ће кратко време учења у нашој школи дозволити увести их, али се онда јавља важније питање: јесу ли потребна она, могу ли та објашњења научити децу спајању, треба ли за читање у опште сазнање самога процеса изговора, јасно схватање свега онога, што бива при томе у појединим органима говорним» Да расмотримо, шта у самој ствари, постижемо научним објашњењима. Ево шта. Деца при погледу слова морају се опоменуги не гласова, који су означени њима, већ научних објашњења о образовању тих гласова, или разних дефиниција њихових у смислу носног гласа при погледу м, шума при погледу ш, звиждања ит.д. И представите себи само, да ви, читајући књигу, морате сазнавати сам физиолошки процес читања, говорећи речи морате разумети положај говорних органа, начин на који они образују гласове које ви говорите. Замислите, колико сазнања и колико у опште умног рада треба ученику да прочита макар најпростију реч: рука. Осем тога, схватити акт, начин и услове његовог образовања и извршити тај акт — ствар није једна иста: може се одлично знати, како се врши известан процес спајања гласова, но не умети извести га. Значи и после свих научних објашњења опет треба учити децу спајати гласове при погледу слова, и у томе односу научни начин појачава недостатке настављања: он не осигурава усвајање процеса читања, већ га отежава, гомилајући за читање непотребне захтеве,

Савршену противност изложеним начинима представља следећи начин, који има за свој избор жеље многих педагога, по могућности избећи сва усмена објашњења при обуци спајању и подржавати га ма каквим другим средствима. У својству таквих начина препоручују се и употребљавају се једна или друга средства тако прилагодна, да деца потчињавајући им се, невољно спајају гласове у реч и тим путем усвајају процес читања. То је начин механичких навика, или простије механички начин. Механички начини, који се при томе употребљавају, веома су разноврсни и већим делом, заиста, олакшавају усвајање процеса спајања. Ево неки од њих. Узимамо у десну руку изрезано слово, рецимо, с, у леву а и наређујемо ученицима да изговарају то слово, које показујемо, и тога момента,