Učitelj

35

стављања, која у суштини ничему не уче, кад нам је тачно позната физиологија говора, тачно познати услови образовања свих гласова његових, а исто тако и свих гласовних комбинација. ИМ који пут усвајања процеса спајања може бити свеснији од тога, кад се деца упознају и са гласовима и с њиховим спајањем кроз изучавање самих услова њиховог образовања; кад деца изуче органе говора, растумачиће себи њихове положаје, при којима постаје овај или онај глас. Само ће при томе: услову деца бити у стању сасвим свесно да врше гласовна спајања. Тај начин — да га ради краткоће назовем научним — био је још у почетку прошлог столећа предложен у Немачкој од стране Круга и имао је тамо многих присталица, но у последње је време тамо одбачен као недоступан и сасвим неприкладан за основну наставу. Код нас у Русији он се појавио релативно скоро у раду познатога педагога Анастасијева, који је покушао да примени на руски језик научну систему Шеве-а и који је усрдно ширио тај метод као последњу новину. Доцније се г. Анастасијев одрекао те новине, како се то може закључити по његовој књизи „Народна Школа“, где препоручује друге начине обучавања читању — спајању. Но он и сад има ватрених присталица нарочито међу учитељима — новајлијама, који искрено раде за научни метод обучавања спајању гласова по повременим листовима. Да укажем напр, на расправу учитеља Кочержинског у „Руском народном учитељу“, чини ми се за 1895. год. Због тога сматрам за потребно, да се мало задржим на томе методу. Због краткоће времена, не могу вас подробво упознати с објашњењима, која треба, како вели г. Анастаспјев „да доведу ученике до умења читати с јасним разумевањем свега онога, што је потребно чинити појединим говорним органима“. Ево неких образаца одредаба, које по мишљењу напр., г. Анастасијева, могу деца усвојити: у је глас, који иде кроз уста, који се продужава издуженим у цев уснама, или ш је глас, који се јавља у уском пролазу, који се образује нагнутим језиком ка непцима“. Тако се објашњавају најпрогтији гласови, али треба објаснити постајање не само свих гласова него чак и варијације гласова напр., образовање. меке артикулације сугласних за разлику од тврде ит.д. Осем тога, да се научи читање — спајање гласова треба у опште објаснити како образовање спајања — тај физиолошки акт, којим се врши сједињавање глассва у нераздељив слог, тако и различне услове образовања разноврсних гласовних комбинација. Особито је примамљива у томе начину тобожња научност и потпуна свесност ученика у обуци читању. Ипак 3Е