Učitelj

99

с анализом и синтезу, као два посла, који се узајамно допуњују и

олакшавају. Ево напр. таквих послова: Муха — реците, децо, ту реч. по слоговима! Му-ха. Му — који је први гласт други» Му реците гласове одвојено — м'у. Реците те гласове заједно! — му

итд. Путем сличних поступака деца се упознају с тим фактом, да се гласови могу изговарати одвојено и скупа, и долазе до првобитне навике разлагати речи на гласове и спајати их понова у реч одмах по разлагању. То су несумњиво важне и стварне вредности припремних усмених вежбања у спајању помоћу разлагања.

Ипак присталице усмених вежбања иду даље. Не задовољавајући се показаним вежбањима, они уводе усмена вежбања у спајању гласова у нове речи без претходног разлагања њиховог на гласове; они обучавају децу усмено, без слова, понова састављају из даних гласова разноврсне гласовне комбинације. То је већ нов метод, који ја називам методом претходних усмених спајања. Тај се метод, благодарећи утицају г,г. Тихомирова и Бунакова, у последње време особито јако распространио код нас и готово преовлађује све остале. Он се састоји у следећем: „Кад — вели г. Тихомирво — ученици разумеју, шта значи слагати (спајати) гласове, тада је могућно и без претходног разлагања давати им непосредно гласове и захтевати да искажу те гласове укупно“, напр., „реците заједно гласове ш' а' р'“ итд. И у томе правцу наши састављачи буквара иду врло далеко. Они уче обучавати усменом спајању гласова, они уводе нарочита гласовна вежбања, која Тихомиров назива слагањем и ишчитавањем. У резултату тих вежбања ученици су још пре упознавања са словима у стању спајати гласове у ма какву комбинацију или у ма какву реч. Изгледа, циљ је по стигнут. Остаје да се само деца упознају са словима и деца ђе читати! Зар не изгледа, да је главна тешкоћа у сваком случају савладана 2 У стварности се, ако се пажљивијс загледа у ствар, показује, да циљ још није постигнут, и да су саме вредности-тога метода врло сумњиве.

Пре свега остаје у снази исто питање: на каквој ће основи деца спајати гласове у нове комбинације без претходног њиховог разлагања. Припремна вежбања у анализи и синтези речи, као што сам рекао, без сумње помажу тај посао, него колико Послушајмо реч ауторитета у томе послу Тихомирова: Најлакше је — вели он у својој методици — спојити оне гласове, који су пре тога били раздељени у речи. Лако је спајати самогласне са сугласним (ус, ос), (зато што, додајем ја, у тој комбинацији спајања у правом