Učitelj

6

и педагогику и етику и естетику, онда је то погрешно; јер је то, према садашњем развитку тих наука, немогућно. Професор педагогике у философском факултету предаје не само општу педагогику, него и методику основне наставе и гимназијску методологију, и још ради у педагошком семинару и надгледа вежбања ученика у школском раду. Што у учитељској школи раде два професора, то овде ради само један професор; и сад се још мисли, да он, поред тога, може предавати и етику и естетику.

У почетку ове године расписан је стечај за „наставника“ педагогике на Университету; јер и сад има доста студената, који би хтели изучавати педагогику као стручан предмет. Ну прође и овај летњи семестар, а педагогика се никако не предаје на Университету. И тако је прошло већ пет семестара, откад је катедра педагогике затворена, и као да се не мисли више ни отворити.

Међутим у другим земљама не само да се отварају катедре педагогике на појединим университетима, него се оснивају и засебни одељци и самостални факултети за педагошку струку. Тако нпр. на Њујоршком Университету има засебна „школа за педагогику“ (5сћоо! ог Редавогу) као један факултет тога университета. Ту се проучава наука о васпитању и вештина васпитања. Предавања обухватају:

психологију, историју философије и историју васпитања,

логику, етику и социологију с обзиром на васпитање, физиологију с применом на васпитање, философију васпи-

тања, школску администрацију, општа начела метода и

њихову примену на наставу. Ове предмете предају шест професора и још неколико других наставника. После свр. шених студија кандидати полажу магистарски испит и док„торски испит из педагогике. Ову школу походе и свршени · гимназисти и учитељи народних школа. Школа има велику књижницу (са 283.000 свезака). У њој се спремају будући школски надзорници, наставници психологије и педагогике у учитељским школама, и професори педагогике у колежима.'

И неки немачки университети примају народне учитеље за редовне ученике, као н,пр. Лајпцишки Универ-

- 1 Опширније о том има у списку предавања у овој школи за зимски семестар 1907/8. г., који сам примио добротом г. д-ра Паје Радосављевића студента Њујоршког Университета.