Učitelj
225
страно расправљали. Рачунска настава зато се није предузимала на овим курсевима, што је немогуће одредити мању партију, која би занимала укупан број слушача из једног разлога, а другог опет, што се није могло установити просечно математично знање, присутних слушача, да се рачунска настава могла расправљати на широј основи и то свестраном обуком те науке. Један прире-" ђени курс, узимао је просечно 10—12 сати времена. Посета универзитетских предавања, сваке године бива све мањи а то не зато, што учитељи пе би имали воље за даље учење, већ то је узрок, што су ова предавања приређивана за време школског одмора у варошима где се налазе универзитети, те су таква предавања коштала много учитеље, с разлога, што је у тако великим варошима скуп живот.
Да би учитељство лакше приносило материјалне жртве, које је жеднело за науком п даљим образовањем, у онаким варошима, које немају универзитет, а где је бивао већи број учитеља, приређивани су у току године -овакови курсеви (али никако у време шк. одбора).
На 78 овакових места приређен је низ предадавања, са којим су прикупљени специјални податци, а осим тога држана су још 22 места предавања, са којих нема још прикупљених никаквих података.
Обично су учитељска удружења, са још каквом просветном установом руку под руку, приређивала оваке курсеве. У ових 78 вароши, одржано је 301 предавање — у току ових последњих година.
У 249 прилика, предавања су држали доценти и професори виших школа, на 82 курса, држали су предавање професори, са техничких виших школа. Из немачке Књижевности било је 68 предавања, пемачке, пруске п хесенске Повеснице 54, филозофије 45, Природних наука и Земљописа 44, уметничких 38, теолошких 19, педагошких у ужем смислу 12, Националне Екопомије 12, Школске хигијене 3, из француског језика 3, немачког језика 2 пи из енглеског језика 1 предавање.
Према овоме учитељска удружења, дала су већа полета п покренула су веће интересовање, код учитељства, него што је то случај био код предавања на универзитету, која су приређи„вана у време школског одмора. Само би се још то захтевало, да се свака предавања приређују у што више места. Доста је, кад се из већег центрума даде, једнообразност у правцу рада; а што
~