Učitelj
323
ослобођава од предрасуда. У првом течају ученици упознају. ч0века, животиње, биљке и минерале; у другом течају долазе к томе основе физике, а у трећем још и основе хемије. За ову су наставу потребне збирке и апарати, после добри уџбеници и школске екскурсије. -
У УШ. лекцији говори писац о моралу и о грађанском образовању. Настава о моралу треба да буде стална брига учитељева и природни резултат свих наставних предмета и свега школског рада. Али уз то треба да има и засебан предмет о моралу, којему је циљ у основној школи познавање моралних дужности. Ова настава није везана ни за коју верску доктрину. По индуктивном методу полази се од примера, од неке чињенице из историје, од неке причице, од неког доживљаја детињег, или од неког догађаја, који се десио у школи или у селу, па се духу открива морална истина, која се сакрива у том посебном догађају. А по дедуктивном методу прво се постави неко морално правило, дефиниција неке врлине, или савет о владању, па се онда траже практичне примене тога општег правила. Овде је учитељ више васпитач него наставник, јер изазива осећања и развија савест у ученика. Али је важан и утицај разума на развијање моралности; а још важнију улогу игра навика и воља. Учитељ треба да буде живи пример правичности и поштења. И његови савети имају вредности. Треба у ученика развити осећање о личној одговорности. — Грађанско је образовање допуна моралног васпитања. Само добар човек може бити добар грађанин. У земљи, где народ сам собом управља, потребно је, да сваки грађанин познаје своје политичке и друштвене,обавезе. Грађанско образовање треба да се наслања на историју. Ученик треба да научи волети отаџбину и поштовати закон.
1Х. лекција обухвата цршање, музику и певање. Цртање утиче на развијање естетичких осећања. Оно је потребно и за уметничку идустрију. Разликују се уметничко цртање и геометријско цртање. У основној школи учи се једно и друго. Први угледи треба да буду реални предмети. Индустријско цртање учи се упоредо с обичним цртањем. — Музика и певање буде такође естетичка осећања, и још имају утицаја и на морално васпитање. Певање се употребљава и као средство за одржавање поретка у школи, кад се према такту у песми врши кретање ученика при уласку у школу, при шетњама и при прекидању предавања, да би се унеле живост и веселост у школски рад. Најпре треба образовати слух и глас,
22%