Učitelj
324
и то слушањем и певањем. Теорија музике учи се на средњем и вишем ступњу.
Х. лекција садржава друге радове у школи, и то ручне радове, пољопривредне радове и војно вежбање. Народна школа у демократској земљи треба да буде првенствено школа рада. Основна школа треба да даје претходну спрему за професионалне школе. Ручне радове у мушким школама треба да предају нарочити учитељи. Код деце до десете године живота треба чувати физичку снагу. Школа не треба да буде радионица, него само да припрема ученике за разне ручне занате, да им развија укус и да појачава њихову способност за разне радове. Женски се радови разликују од мушких. — У сеоским основним школама учи се нарочито воћарство, упознају се пољски радови и пољопривредно рачуноводство. — Војна вежбања у школи олакшавају доцнија вежбања у војсци. Старији се ученици вежбају и у гађању пушком. По свршетку школе сваки младић треба да уђе у стрељачко друштво. Уз природне науке иду и други радови; тако и уз геометрију, ипр. премеравање и нивелисање. У женским школама учи се и · домаћа економија.
У ХЕ лекцији говори се о наградама и казнама. Награде су најбоља средства, да се изазове осећање утакмице. Утакмица је најмоћнија побуда за рад и ред у школи. Она почива на самољубљу, и приближава се амбицији, која се надмеће с другима, да би их претекла. При утакмици буди се у ученика осећање поноса и частољубља с тежњом за савршенством. Треба пазити, да утакмица не развија сујету. Најбоље су награде, које не изазивају користољубље. Такве су награде одобравање и похвала рада или поступка појединих ученика. У школи, где учитељ има јак ауторитет и где су ученици частољубиви, све би се награде могле свести на похвалу. Али похвала не сме изазивати гордост и сујету. Остале награде треба да буду спољашњи знаци учитељевог одобравања. Овамо долази и поклањање књига. — Казне почивају на истим принципима као и награде. Оне дирају детињу осетљивост и изазивају осећање стида. Најлакше су казне неодобравање и укор. Укор треба да одговара кривици. Он се исказује тихо и озбиљно. Рад за казну може се неки пут употребити; а телесне се казне не допуштају. Казна се одређује према кривици и према осетљивости учениковој. Она треба да буде у вези с погрешком, као природна последица њена, н.пр. ако дете лаже, њему се не верује; ако се свађа, одваја се од друштва.