Učitelj

413

За П. пад: Од кога примамо многа добраг — Од оца примамо многа добра.

За Ш. пад: Коме треба да су деца послушнаг — Оцу треба да су деца послушна.

За ТУ. пад.: Кога морају деца поштовати» — Деца морају поштовати свога оца.

За М. пад.: Зовите оца. — Оче!

за МТ. пад: С ким идемо у цркву» — У цркву идемо с оцем.

За УП. пад: О ком се радо разговарамог — Ми се радо разговарамо о оцу.

Овако се прођу вежбања са свим предлозима, како би се деца навикла на њино правилно везивање с именима. Вежбања с једног имена преносе се поступно на друга имена, нпр. за П падеж: Користи имамо од коња (овце, јагњета; од верног коња, беле овце, веселог јагњета; од мене, од тебе, од њега; од овога, од онога, од тога; од првога, од другога итд.) Најпре се вежба на примерима у једнини, па после у множини. Одговоре на ова пи: тања најбоље је да деца дају говорењем у хору.

Одвикавање старосрпске деце од употребе редовног члана у наставку, нпр. мајка-та, дете-то, ићи ће у толико лакше, што је то и иначе доста ретко у примени, и што је децу лако упутити да ти наставници у књижевном језику долазе пред именице, као показне заменице: та мајка, то дете, ит. Д. 6.

КРЕТАЊЕ ПРОСВЕТНИХ ДРУШТАВА

Чешке учитељске скупштине. — Чешка учитељска друштва имала су ове године своје скупове у Прагу и Оестрави. У Прагу је била екупштина центрадног друштва чешких учитељских удружоња Б. сешт. по нов. а у Острави скупштина Савеза Моравских Учитељеких Друштава (Озбедву Бројек Џењејјић Једпов па Могахе“) 3. и +. септембра пр. године. ~

Земаљско централно друштво чешких учитељских удружења саставља 120 обласних учитељских друштава са 1821 чланова. Ово друштво је основало ове установе у Чешкој: Просветни Савез, Хусов Фонд, Самостално Спротиште, Друштво за подизање учитељеких домова, Педагошки Музеј. Оно је члан међународне учитељске федерације, друштва за увођење међународног језика, друштва чешких журналиста, Коменскова наслеђа п др. Централна учитељска штедионица у Прагу имала је прошле године капитала преко 1 милпуна круна.

УЧИТЕЉ 28