Učitelj

517

њих тражи да памте и усмено израчунавају и такве бројеве, који су састављени из стотина, десетица и јединица. Томе се противе сви чувени методичари, а то је нарочито предвиђено и нашим наставним програмом. Сви бројеви тежи за памћење раде се писмено, а ако хоћемо и таквим бројевима да вежбамо ученике, усмено,

онда их ваља исписивати на школској табли да их деца читају.

Ову своју напомену учинио сам с тога што се писац нигде није држао познатог правила из Методике рачунске наставе, које гласи: Усмено је рачунање пристшупни бео писменом рачунању. Све тито се изради усмено треба радити “ писмено.

Писмено сабирање. Кад су г. писцу биле познате све новине до којих је дошла модерна Методика рачунске наставе, п, кад је своју Нову Рачуницу радио на темељу Отевиног рада, онда из · којих је разлога обрађивао и деци показивао само онај краћи, ну, у почетку, тежи начин сабирања 2 Да није то по начелу: „од ланшега — шежем“ п „од познатога — непознатом: А поред свега, тога за пример узима најтежи случај, тј. такве сабирке чије јединице премашају у десетице а збир десетица премаша у стотине. Ево г. пишчевог примера:

265 278 895 898

- Објашњење је обично — шаблонско. Није показао, да се са-

бирци могу писати и у реду, те ће се ученици наћи у небра ном

грожђу, кад им до.руку дође која рачуница са таквим начином писања. |

Наведени задатак, па и друге, треба најпре радити овако, па да деци буде јасно и да га логички раде, а не само шаблонски, несвесно, по правилу.

= +: 265 П 965. ТЕ + 265

218 218 по 278 "895 355 355 то0 18 898

; 180 180

18 100

898 898

Пошто је г. писац „објаснио“ деци писмено сабпрање, он пита: колико бројева може бити код сабирања; Сумњиво да ће које дете одговорити на ово питање, јер им нису, пре питања, на-

ХПмИТЕ Бе 35